Pageros PDP ansökan godkänd av franska myndigheter

PDP-status visar på Pageros säkerhet och kvalitet när det gäller att uppfylla standarder som krävs av franska tillsynsmyndigheter

Den 29 juli godkände DGFiP (Direction Générale des Finances Publiques), den franska skatteförvaltningen, Pageros ansökan om att bli Partner Dematerialization Platform (PDP) för att tillhandahålla e-fakturerings- och rapporteringstjänster i Frankrike.

År 2020, tillkännagav den franska regeringen ett landsomfattande e-fakturerings- och e-rapporteringsmandat som gradvis kommer att rullas ut från och med den 1 september 2026. Pagero har varit en aktiv och engagerad lokal leverantör i Frankrike sedan 2016 och gick in i process för att bli en PDP 2023 tillsammans med över 60 leverantörer.

Pagero har aktivt arbetat för en öppen och skalbar e-faktureringsinfrastruktur i Frankrike i flera år och är idag den enda Peppol-tjänsteleverantören för Chorus Pro, det franska B2G e-faktureringsnavet.

Efter godkännandet väntar ytterligare interoperabilitetstester med andra godkända PDP och tester mot den nya statliga offentliga faktureringsportalen (Portail public de facturation eller PPF), när den väl har etablerats.

"DGFiP:s godkännande av Pageros PDP-ansökan bekräftar det engagemang som vi har visat för att ytterligare befästa vår position i Frankrike och åtagandet att erbjuda allomfattande compliance- och automatiseringstjänster till företag - oavsett lokala eller internationella - som verkar i landet. Pagero har länge varit engagerad i att stärka öppen interoperabilitet i Frankrike. Sedan 2020 har vi varit en del av FNFE-MPE e-Interoperability Charter. Vi har också varit bland initiativtagarna till Peppol POC France som syftar till att säkerställa friktionsfri multilateral interoperabilitet mellan tjänsteleverantörer som verkar i landet”, säger Nazar Paradivskyy, VP Regulatory Affairs på Pagero.

Pagero erbjuder ett Smart Business Network som kopplar ihop köpare och säljare världen över för automatiserad och säker kommunikation av affärsdokument (t.ex. ordermeddelanden, fakturor och betalfiler) i enlighet med lokala regler. Pageros öppna nätverk, i kombination med ett stort utbud av appar, hjälper företag att effektivisera sina köp- och säljprocesser samt dra nytta av korrekta och tillförlitliga data. Vårt erbjudande är globalt och är oberoende av företagsstorlek, bransch och affärssystem. Läs mer på www.pagero.com.