Svenska företags försäljning sjönk 3% under första halvåret 2024

*Företagens försäljning, kv2 i årstakt: Sverige -7%, Finland -9%, Norge +15%, Danmark +2%,

Försäljningen för svenska företag sjönk med 3,2 procent under det första halvåret i år, jämfört med motsvarande period förra året. Under det andra kvartalet minskade försäljningen med 6,8 procent i årstakt. Försäljningen för norska och danska företag steg under det andra kvartalet i årstakt, medan finska företags försäljning minskade. Allt enligt Pageros e-faktura-index.

Pageros index för svenska företag baseras på en analys av e-fakturor mellan över 30 000 handelspartner till ett totalt värde av cirka 180 miljarder kronor under det första halvåret och avser fakturor till inhemska och utländska motparter.

- Försäljningen för svenska och övriga nordiska företag tappade fart i slutet av det andra kvartalet. Vi har även sett att antalet e-fakturor minskade i juni i år jämfört med förra året, säger Joakim Hahne, regionchef för norra Europa på Pagero och fortsätter:

- Riksbankens prognos från tidigare i veckan om fortsatta räntesänkningar, och även förväntan om sänkningar från andra centralbanker, ger dock hopp om stöd för ekonomin.

Som jämförelse minskade Sveriges BNP med 0,8 procent under det andra kvartalet jämfört med det första kvartalet, enligt SCB:s preliminära uppgifter. BNP för hela andra kvartalet 2024 låg i linje med det andra kvartalet 2023.

Försäljningen för svenska företag, jämfört med motsvarande period 2023:

Januari-juni    -3,2%

Januari-mars  +1,4%

April-juni          -6,8%

Försäljningen för företag i övriga Norden i andra kvartalet 2024, jämfört med motsvarande period 2023:

Norge:               +14,9%

Finland:             -8,6%

Danmark:          +1,9%

Om E-fakturaindex

Pageros index jämför värdet av e-fakturor för nordiska företag jämfört med motsvarande period 2023. Endast jämförbara bolag finns med för samtliga månader. Skillnaden i värde förklaras alltså av ändrade e-fakturavolymer eftersom samma bolag finns med för respektive månad.

Uppgifterna för övriga nordiska länder för det andra kvartalet baseras på: Finland cirka 20 000 handelspartner till ett totalt värde av motsvarande cirka 30 miljarder kronor, Norge runt 20 000 handelspartner till ett totalt värde av motsvarande cirka 90 miljarder kronor och Danmark cirka 4 000 handelspartner till ett totalt värde av motsvarande 4,5 miljarder kronor.

Pagero erbjuder ett Smart Business Network som kopplar ihop köpare och säljare världen över för automatiserad och säker kommunikation av affärsdokument (till exempel ordermeddelanden, fakturor och betalfiler) i enlighet med lokala regler. Pageros öppna nätverk, i kombination med ett stort utbud av appar, hjälper företag att effektivisera sina köp- och säljprocesser samt dra nytta av korrekta och tillförlitliga data. Erbjudandet är globalt och är oberoende av företagsstorlek, bransch och affärssystem.