Så bygger du ett starkt nätverk!

Report this content

Att framgång skulle bero på att man armbågar sig fram är en förlegad syn som saknar stöd i forskningen. Idag vet vi att det snarare är personer som fokuserar på att hjälpa andra som tar sig längst i karriären, enligt författaren Anna Svahn som släpper boken ”Nätverka” denna torsdag.

Vi tenderar att göra affärer med personer som vi känner till och tycker om, det lönar sig alltså sällan att ta sig fram i karriären på bekostnad av andra. Allt får konsekvenser, se därför till att dina konsekvenser är positiva, säger Anna Svahn. Samtidigt menar antropologen Robin Dunbar att vi bara kan ha ungefär 150 meningsfulla relationer åt gången, vilket gör det extra viktigt att vara medveten om vilka personer vi faktiskt omger oss med.

”Nätverka” får vi lära oss hur vi praktiskt går tillväga för att bygga ett starkt nätverk från grunden.

Anna Svahn är aktuell med podcasten ”Outsiders”, som mentor för acceleratorn Katapult i Norge samt det egna investeringsbolaget Cyg Cap som hon startade med den före detta hedgefondförvaltaren Karl-Mikael Syding i början av 2019. Hon har tidigare gett ut boken ”Investeringsguiden” tillsammans med Linnea Schmidt.

Frida Johansson
frida@pagina.se

Pagina

Pagina är sedan 1978 ett av Sveriges ledande förlag inom kategorierna mat, hälsa, management, självutveckling, populärvetenskap och barn/ungdom. Sedan 2016 har Pagina en ny struktur och organisation där fokus ligger lika mycket på tydligheten i idén och innehållet som i designen av boken och konceptet kring författaren. www.pagina.se