Paindrainer® vinner det prestigefyllda Nordic Health App Award 2023

Report this content

MEDICON VILLAGE, LUND, SVERIGE – Paindrainer AB är stolta över att meddela att företagets 360° patientcentriska app Paindrainer® utnämndes till vinnare av Nordic Health App Award 2023 på Arendalsuka i Norge.

Nordic Innovation är en organisation under Nordiska ministerrådet. Deras övergripande målet är att Norden ska vara den mest hållbara och integrerade hälsoregionen i världen år 2030, och tillhandahålla bästa möjliga personliga hälsovård för samtliga medborgare.

I linje med detta mål lanserade Nordic Innovation Nordic Health App Award 2023 för att selektera och uppmärksamma de bästa hälsoapparna från Sverige, Danmark, Norge, Finland och Island. Fem hälsoappar valdes till slut ut som finalister och bedömdes mot Nordic Digital Health and Evaluation Criteria (NordDEC), som är en uppsättning standarder för utvärdering och ackreditering av digitala hälsoprodukter. Efter en grundlig undersökning valdes Paindrainer® ut till bästa appen och tillkännagavs som den slutliga vinnaren. Priset firas på ”Arendalsuka” i Norge, motsvarande de politiska sammankomsterna ”Almedalsveckan” i Sverige och ”Folkemødet” i Danmark.

”Paindrainer® valdes av juryn för sin unika och innovativa lösning för hantering av kronisk smärta. Juryn berömde den patientcentrerade AI-teknologi och framhävde dess potential att transformera hälso- och sjukvården från ett kalenderbaserat till ett behovsbaserat system. Med starkt vetenskapligt stöd och redo för marknadsreglering representerar Paindrainer® ett lovande genombrott för både patienter och vårdgivare i Norden.”, säger Anders Tunold-Hansson, VD och projektledare på Nordic Interoperability Project AS.

“Vi har arbetat hårt för att säkerställa att utvecklingen av Paindrainer® upprätthåller den högsta standarden över centrala områden såsom data och integritet, teknisk säkerhet och stabilitet, användbarhet och tillgänglighet, och sist men inte minst, professionell och klinisk effekt. Att vinna denna prestigefyllda tävling för banbrytande digitala lösningar är en enorm bekräftelse för hela företaget, och jag är mycket stolt på hela teamets vägnar.", säger Erik Frick, VD Paindrainer AB.

Paindrainer AB är ett bolag som utvecklar digitala plattformar och applikationer som bidrar till förbättrad hälsa och välbefinnande.  Paindrainers digitala app är det första evidensbaserade verktyget som ger signifikant förbättrad livskvalitet hos patienter som lider av kronisk smärta. Appen drivs genom avancerade algoritmer och är helt anpassningsbar till varje patient, ett kännetecken vi kallat 360o patientcentriskt©.

”Att vinna Nordic Health App Award 2023, i kombination med vår nyligen godkända registrering av FDA som Medicinteknisk Produkt Klass 1, är extremt lovande för vår kommersialisering och ger spännande möjligheter till vår internationella expansion av Paindrainer®.”, säger Erik Frick, VD Paindrainer AB.

”Nordic Innovation har utvecklat Nordic Health App Award som är ett viktigt sätt att främja de innovativa lösningar som utvecklas av Nordiska Health-tech företag. I detta avseende ser vi fram emot att följa Paindrainer® genom NordDec-ackrediteringen.”, säger Rasmus Malmborg, Head of Program, Nordic Innovation.

För mer information, kontakta:
Erik Frick                                                                                        Lena Henriksson

VD Paindrainer AB                                                                        Head of Communication
erik.frick@paindrainer.com                                                       L.Henriksson@nordicinnovation.org
+46 736 612123                                                                            +47 911 38654

Om Paindrainer AB

Paindrainer AB är ett bolag som utvecklar digitala plattformar och applikationer som bidrar till förbättrad hälsa och välbefinnande. Paindrainer grundades 2018 av Prof. Carl Borrebaeck, Dr. Maria Rosén Klement (själv smärtpatient), samt Göran Barkfors. Idén föddes när Maria, efter att ha deltagit i flera smärtrehabiliteringsprogram, insåg att smärtan påverkas av många fler faktorer än den mänskliga hjärnan kan förstå, eftersom alla dagar är olika.

Paindrainer® appen coachar användaren i att hantera sin smärta och planera sin dag så att den inte överstiger en viss smärtnivå, och för att säkerställa att det finns tillräckligt med energi kvar för högt värderade aktiviteter. Lösningen drivs av avancerade algoritmer och är helt anpassningsbar till varje patient, en funktion som kallas 360o patientcentrisk©.

Paindrainer® appen är det första evidensbaserade verktyget som ger signifikant förbättrad livskvalitet hos patienter som lider av kronisk smärta.

Paindrainer® appen (Paindrainer PD1) är en FDA-registrerad medicinteknisk produktklass 1, följer MDR och är CE-certifierad.

www.paindrainer.com