• PainDrainer/

Paindrainer AB lanserar en banbrytande plattform för distansmonitorering (RTM) för innovativ hantering av kronisk smärta

Report this content

MEDICON VILLAGE, LUND – Paindrainer AB, en föregångare inom digitala medicintekniska lösningar för kronisk smärta, är glada att presentera Paindrainer Care Portal. Tillsammans med mobilapplikationen Paindrainer PD1 erbjuder den en komplett lösning för vårdgivare att distansmonitorera sina patienters framsteg och förbättra deras livskvalitet.

Användningen av en plattform för patientmonitorering på distans kommer att ge hälso- och sjukvårdspersonal viktiga insikter om hur de dagliga rutinerna påverkar deras patienters hälsa. Detta kommer att underlätta skapandet av förbättrade personliga vårdplaner, säkerställa följsamhet, förbättra patientresultaten och till och med optimera personalens effektivitet samtidigt som vården förbättras för patienterna i deras hemmiljö.

”Paindrainer Care Portal driver vårt engagemang att förändra hanteringen av kronisk smärta. Med denna vårdgivarportal erbjuder vi en heltäckande digital lösning som underlättar ett effektivt upprättande av personliga rehabiliteringsplaner och monitorering av patienternas framsteg i realtid, vilket inleder en ny era i vår internationella expansion. I samarbete med hälso- och sjukvårdspersonal är vi glada över att kunna använda innovativa teknologier för att göra det möjligt att förbättra för både vårdgivare och patienter.”, säger Erik Frick, VD Paindrainer AB.

Paindrainer AB har nyligen tecknat ett kommersiellt partnerskapsavtal med Dr. Edward Rubin, tidigare president för The New York Society of Interventional Pain Physicians och för närvarande driver en privat praktik på Long Island, New York, USA.

“Paindrainer ger smärtläkare möjlighet att på distans monitorera sina patienters framsteg under behandlingen. Detta patientcentrerade digitala verktyg ger patienterna möjlighet att dagligen kommunicera med sin behandlande läkare. Vi kan bara behandla det vi kan mäta. Framtiden för sjukvårdsersättning beror på vår förmåga att tillhandahålla data kring våra behandlingsresultat.”, säger Dr. Ed Rubin.

Paindrainer® mobilapplikation är det första AI-drivna, evidensbaserade digitala verktyget som resulterat i förbättrad livskvalitet för individer som lever med kronisk smärta. Produkten är FDA registrerad som Medical Device Klass 1, följer MDR och är CE-märkt. Verktyget drivs av avancerande algoritmer och anpassas helt till varje enskild patients behov, tack vare bolagets unika och skyddade 360o patientcentrerade metod. Denna metod ger guidning hur användaren uppnår personlig aktivitetsbalans för att nå en optimal funktionsnivå och lindra smärta.

Paindrainer® Care Portal är ett gränssnitt som används av medicinsk personal för att på distans kunna upprätta patientens rehabiliteringsplan, monitorera patientens framsteg och säkerställa att planen efterföljs. Vårdgivaren kan sätta upp rehabiliteringsmål som Paindrainer kommer att hjälpa patienten att uppnå. Medicinering kan integreras, vilket underlättar för patienten att hantera sina dagliga mediciner, och ett interaktivt gränssnitt, en chatt, kan också aktiveras för att underlätta direkt kommunikation mellan patienten och kliniken.

För mer information, vänligen kontakta:

Erik Frick
CEO Paindrainer AB
erik.frick@paindrainer.com
+46 736 612123

Om Paindrainer AB

Paindrainer AB är ett bolag som utvecklar digitala plattformar och applikationer som bidrar till förbättrad hälsa och välbefinnande. Paindrainer grundades 2018 av Prof. Carl Borrebaeck, Dr. Maria Rosén Klement, samt Göran Barkfors. Idén föddes när Maria, efter att ha deltagit i flera smärtrehabiliteringsprogram, insåg att smärtan påverkas av många fler faktorer än den mänskliga hjärnan kan förstå, eftersom alla dagar är olika.

Paindrainer® är det första evidensbaserade AI-drivna digitala verktyget som ger signifikant förbättrad livskvalitet hos individer som lever med kronisk smärta. Den mobila applikationen coachar användaren i att hantera smärtan och ger guidning hur användaren uppnår personlig aktivitetsbalans för att nå en optimal funktionsnivå och lindra smärta.

Verktyget drivs av avancerade algoritmer och anpassas helt till varje enskild användares behov, tack vare bolagets unika och skyddade 360o patientcentrerade metod.

Paindrainer® (Paindrainer PD1) är en FDA-registrerad Medical Device Class 1 (510k exemption), följer MDR och är CE-certifierad.

www.paindrainer.com