• PainDrainer/

Paindrainer AB och Fibromyalgiförbundet har tecknat avtal som erbjuder medlemmarna den nya digitala coachen för förbättrad livskvalitet

Report this content

MEDICON VILLAGE, LUND, SVERIGE – Paindrainer AB är glada att meddela att företaget har tecknat ett kommersiellt avtal med Fibromyalgiförbundet, vilket ger förbundet rätt att erbjuda Paindrainer® som en kostnadsfri medlemsförmån.

Fibromyalgiförbundet har deltagit i utvecklingen av Paindrainer®, vilket säkerställer skapandet av ett användarvänligt digitalt verktyg som tillför värde i vardagen för dem som lever med kronisk smärta. Avtalet gör att förbundet aktivt kommer att marknadsföra Paindrainer®, som en medlemsförmån, vilket stärker deras position som patientorganisation och attraherar nya medlemmar.

”Vi är glada över att gå samman med Fibromyalgiförbundet för att hjälpa deras medlemmar att förstå och hantera smärtan mer effektivt för ett bättre välbefinnande. För Paindrainer AB är Fibromyalgiförbundets stöd en viktig validering av det värde som Paindrainer® tillför användaren. Vi tror att genom att arbeta tillsammans kan vi göra en meningsfull skillnad i mångas liv.”, säger Erik Frick, VD Paindrainer AB.

Fibromyalgi är en komplext och svår sjukdom. Bara i Sverige lever ungefär 200 000 människor med fibromyalgi, en kronisk smärta som ofta orsakar betydande lidande för patienten, kännetecknat av utbredd smärta, trötthet och stelhet i kroppen.

”Vi är entusiastiska över samarbetet med Paindrainer AB för att kunna erbjuda alla våra medlemmar ett värdefullt verktyg för att hantera sina symtom. Fibromyalgi är en komplex sjukdom som för många innebär ett långt lidande. Detta samarbete utgör ett viktigt steg i vårt pågående arbete för att stödja våra medlemmar med de nödvändiga resurserna för att förbättra livskvaliteten för dem som lever med fibromyalgi.”, säger Marie-Louise Olsson, Ordförande Fibromyalgiförbundet.

För mer information, kontakta:

Erik Frick
VD Paindrainer AB
erik.frick@paindrainer.com
0736 – 612123

Marie-Louise Olsson
Ordförande Fibromyalgiförbundet
marie-louise.olsson@fibromyalgi.se
0708 – 661130

Om Paindrainer AB

Paindrainer AB är ett bolag som utvecklar digitala plattformar och applikationer som bidrar till förbättrad hälsa och välbefinnande. Paindrainer grundades 2018 av Prof. Carl Borrebaeck, Dr. Maria Rosén Klement, samt Göran Barkfors. Idén föddes när Maria, efter att ha deltagit i flera smärtrehabiliteringsprogram, insåg att smärtan påverkas av många fler faktorer än den mänskliga hjärnan kan förstå, eftersom alla dagar är olika.

Paindrainer® coachar användaren i att hantera sin smärta och planera sin dag så att den inte överstiger en viss smärtnivå, och för att säkerställa att det finns tillräckligt med energi kvar för högt värderade aktiviteter. Lösningen drivs av avancerade algoritmer och är helt anpassningsbar till varje patient, en funktion som kallas 360o patientcentrisk©.

Paindrainer® är det första evidensbaserade verktyget som ger signifikant förbättrad livskvalitet hos patienter som lider av kronisk smärta.

Paindrainer® (Paindrainer PD1) är en FDA-registrerad medicinteknisk produktklass 1, följer MDR och är CE-certifierad. www.paindrainer.com

.

Om Fibromyalgiförbundet

Fibromyalgiförbundet en partipolitiskt och religiöst obunden sammanslutning av ett 30-tal föreningar runt om i landet. Förbundet bildades 1998 i syfte att öka förståelsen för fibromyalgi och därmed hjälpa och stödja andra som drabbats av sjukdomen. Arbetet sker både på lokal, nationell och internationell nivå och infattar bland annat deltagande på läkarkongresser, mässor och Almedalen för att samla och sprida aktuell kunskap.

Då människor med fibromyalgi under en lång tid mötts av misstro och okunnighet behöver vi jobba med att förändra den synen. Vi tillhandahåller kunskapsstöd i form av skriftlig information och digitala hjälpmedel. Vi jobbar också med att hjälpa, råda och stödja personer med fibromyalgi, där ett av hjälpmedlen kan vara Paindrainer.

Vi jobbar med att ge alla med sjukdomen fibromyalgi full delaktighet och jämlikhet inom alla samhällsområden. Det gör vi genom att jobba med omvärldsbevakning för att kunna förmedla det som händer inom området, genom utökad forskning om fibromyalgi få fram orsaken till sjukdomen och därmed effektivare behandlingsformer.

www.fibromyalgi.se