Palamon Capital Partners säljer Espresso House

Report this content

Palamon Capital Partners (“Palamon”), ett av Europas ledande private equity firmor med inriktning mot medelstora bolag, har kommit överens om att sälja sitt majoritetsinnehav i Espresso House (“bolaget”) till Herkules Private Equity III, en norsk privat riskkapitalfond. Villkoren för transaktionen har inte kommunicerats.

Under 2005 identifierade Palamon en lucka på den nordiska marknaden för en premiumkaffekedja och närmade sig grundarna av Espresso House för att köpa ett majoritetsinnehav och inleda en hög tillväxtstrategi. I tillägg till 22 enheter i södra Sverige köpte Espresso House 2006 en butikskedja i Stockholm med 15 enheter för att skapa en nationell kedja med totalt 37 enheter. Utifrån den basen inleddes en organisk expansion som har resulterat i 120 direktägda kaffebarer i topplägen runt om i Sverige, vilket gör Espresso House till den största kaffekedjan i Norden. Idag har bolaget cirka 900 anställda och serverar mer än 30 000 kunder dagligen. Under Palamons ägande har omsättningen ökat med 30 % per år till SEK 560 miljoner och EBITDA har ökat mer än 10 gånger.

Dan Mytnik, partner i Palamon, kommenterar: “Vi kunde inte vara nöjdare med Espresso Houses framgång. Från en början med ett fåtal enheter, har det varit en otrolig erfarenhet att samarbeta med bolagets fantastiska ledningsgrupp för att utveckla en tillväxtstrategi som skapat ett ledande varumärke med en dominerande position inom sitt segment. För oss har denna investering genererat en avkastning på 3,4 gånger investerat kapital, vilket återigen visar styrkan av vår investeringsfilosofi. Vi önskar bolaget allt väl när den nu påbörjar nästa starka tillväxtfas.”

Adriano Capoferro, verkställande direktör för Espresso House kommenterar: “Palamons stöd och strategiska insikter var mycket viktiga i början av företagets tillväxt och sedan genom hela uppbyggnaden av vår expansion. Vi har uppskattat vårt nära samarbete med Palamonteamet som haft en viktig del i bolagets framgång. Under det senaste året har vi lyckats öppna 20 nya enheter, fortsatt det stadiga ökandet av vår närvaro i Sverige och lagt grunden för våra spännande expansionsplaner in i våra nordiska grannländer.”

Denna transaktion är den åttonde avyttringen ur fonden, Palamon European Equity II, som Palamon bildade 2006. Fonden har gett en avkastning på 2,6 gånger det investerade kapital på de bolag som avyttrats fullt ut. Palamon investerar i företag med hög tillväxt. Sedan starten har Palamons portföljbolag haft en årlig genomsnittlig tillväxt på 20 %.

-Slut-

Ytterligare information:
Dan Mytnik eller Annette Wilson
Palamon Capital Partners
Tel: +44 20 7766 2000

Patrick Evans
Citigate Dewe Rogerson

Espresso House
Espresso House är Sveriges största kaffekedja med 120 direktägda kaffebarer i topplägen runt om i Sverige. Espresso House serverar specialkaffe av hög kvalitet, kompletterat med en bred meny av varma och kalla drycker, varm och kall mat och bageriprodukter. Alla bakverk och bröd förbereds i eget bageri. Den starka företagskulturen försäkrar en lika stark kundnöjdhet. Espresso Houses lojalitetskort har över 135.000 aktiva användare. Espresso House har cirka 900 anställda och beräknas omsätta drygt 560 miljoner för 2012.

Mer information om Espresso House finns på www.espressohouse.se

Palamon Capital Partners
Palamon Capital Partners är ett oberoende privat riskkapitalbolag som grundades 1999 och som är inriktat på att tillhandahålla kapital till europeiska tillväxtbolag. Palamon, som paneuropeisk investerare, finns, arbetar och förvaltar investeringar i Storbritannien, Tyskland, Spanien, Norge och Sverige. Bolaget är inriktat på investeringar i företag där bolagets erfarna medarbetare kan erbjuda strategisk vägledning och bidra till att bygga upp stora värden. Bolaget förvaltar Palamon European Equity, L.P. och Palamon European Equity II, L.P., med 1,1 miljarder euro i fonderna.

Mer information om Palamon finns på www.palamon.com

Herkules Private Equity
Herkules är Norges ledande privata riskkapitalbolag med NOK 12,25 miljarder i förvaltning. Herkules fokuserar på företag med bas i Norden, främst i Norge. Herkules investerar i etablerade företag med starka tillväxtförväntningar, antingen genom organisk tillväxt eller genom ytterligare förvärv. Herkules söker majoritetsposter i bolag och har positiva erfarenheter från partnerskap med befintliga aktieägare.

Mer information om Herkules Capital finns på www.herkulescapital.no

Rådgivare: