Rekordhögt tryck på privat finansiering för Palatset

Report this content

Det är flera månader kvar till att Palatset öppnar dörrarna och erbjuder en nationalscen för barn och ungdomar. Men redan nu börjar Palatset nå nivån för den privata finansieringen som krävs för dess färdigställande. Företagen Philips, Natur & Kultur och Richo går alla in som delfinansiärer och hjälper Palatset att komma allt närmare invigningen.

Nästan lika glada som Palatset är delfinansiärerna som alla är överens om att detta är ett välkommet inslag i dagens kulturella scen, som både gynnar barn, vuxna, det nuvarande och det framtida Sverige.

Philips är stolta över att samarbeta med Palatset. Det är en förmån att få vara med i detta helt unika projekt för små och stora barn, säger Ronald Maagdenberg, VD Philips Norden. Som ett ledande företag inom hälsa och välbefinnande tror vi oss kunna bidra till att skapa hållbara miljöer som samtidigt är både spännande och berikande. Vi ställer vårt kunnande och våra innovationer till förfogande för att skapa upplevelser som både inspirerar och utvecklar,

Möjligheterna med Palatset är grandiosa eftersom det innehåller så många olika delar av kultur eller som Palatset själva kallar det; ett YouTube – fast i verkligheten. Bland annat går musik, konst, film, teater, design och IT hand i hand och det verkar vara mångfaldigheten som gör att många företag sponsrar projektet.

Ricoh är både stolta och glada över att vara en partner till Palatset, eftersom det är en unik satsning på barn och ungdomar i Sverige. En satsning som är viktig i ett hållbart samhälle och det är ett av fundamenten i Ricohs filosofi världen över. Eftersom dessutom Ricoh tillverkar och erbjuder produkter för dokument- och informationshantering med flöden i färg, passar den kreativa miljö som Palatset skapar mycket bra för oss bägge. Vi vill ge barn, ungdomar och dess föräldrar chansen att upptäcka att IT är kul och ge dem möjligheten att förverkliga sina idéer, säger Magnus Christerson, marknadsdirektör på Ricoh Sverige AB.

Tack vare det stora intresset i form av kontanta bidrag, spons och barter börjar Palatset nå sina mål och det är många fler partners på ingång. Den finansiella succén tror Anders Bergh, VD för Palatset, bero på många olika faktorer.

Hade det funnits SM i kulturspons hade Palatset förmodligen stått överst på prispallen och det är resultatet av mycket noggrant arbete med erbjudanden, en riktigt engagerad personal, en aktiv styrelse och ett härligt samarbete med våra partners som hjälpt oss hit, säger Anders Bergh. Självklart beror det uppnådda målet även på projektets vision och verksamhet som bygger på gediget engagemang från såväl barn som vuxna, avslutar han.

Palatset är ett roligt och spännande projekt som vi gärna är med och stödjer. Att skapa en mötesplats där barnkulturen står i fokus är ett välkommet initiativ säger Eva Swartz Grimaldi, vd för bokförlaget Natur & Kultur.

För mer information om Palatset kontakta:

Anders Bergh, VD Palatset
anders.bergh@palatset.se

Pia Lindhe, Communication Director Corporate Communications Philips
pia.lindhe@philips.com

Magnus Christerson, marknadsdirektör Richo Sverige
info@ricoh.se

Kristina Börjeson, Kommunikationschef Natur & Kultur

kristina.borjeson@nok.se

Bilder finns att hämta på:
Palatset  http://palatset.se/vuxen/press/pressarkiv/

Om Palatset