Delårsrapport Q1 för perioden Januari-Mars 2019

Rapporten i sin helhet finns att ladda ned från bolagets hemsida samt är bifogad i detta PM.

• EBITDA för perioden uppgick till 0,5 Mkr
  • Rörelseresultatet för perioden uppgick till -1,1 Mkr
  • Amorteringarna under perioden uppgick till 1,8 Mkr

Perioden Januari 2019- Mars 2019

Omsättningen under perioden uppgick till 6,3 Mkr (9,6 Mkr 2018), och EBITDA till 0,5 Mkr (4,1 Mkr). Resultatet är belastat med ca 2 Mkr i kostnader av engångskaraktär p.g.a. uppgradering av maskinsystemen på Pallas Glory.

Nya sysselsättningsavtal har träffats med Bunker One Sweden, för både MT Pallas och MT Pallas Glory. De nya avtalen har dock inte påverkat resultatet för Q1.

Styrelsen bedömer att prognosen om ett positivt resultat om ca 2 Mkr för 2019 alltjämt är relevant.

Bägge fartygen har haft god sysselsättning under perioden, och med undantag av ca 1 veckas stillestånd för Pallas Glory har det inte varit några större driftsavbrott.

Väsentliga händelser under och efter perioden

Pallas Glory har under perioden legat på varv i ca en vecka, för uppgradering maskinsystem och elektronik. Detta har medfört såväl intäktsbortfall som ökade kostnader, och totalt har resultatet försämrats med ca 2 Mkr.

Nya sysselsättningsavtal har träffats med Bunker One Sweden, för både MT Pallas och MT Pallas Glory. De nya avtalen löper till november 2020, och ger en bättre intjäning än de gamla avtalen.

Denna information är sådan information som Pallas Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 Maj 2019 kl.11:00 CET.

För ytterligare information kontakta styrelseordföranden Fredrik Johansson
info@pallasgroup.se

Pallas Group AB (publ) med säte i Göteborg är ett rederibolag som grundades år 2000. Pallas Group äger och driver dotterbolaget Pallas Shipping som äger två tankfartyg. Bolaget listades på Nasdaq OMX First North den 7 juli 2010 och har cirka 1100 aktieägare. Pallas Group AB ingår i Smart Energy koncernen.
Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission, Tel.nr: 08-503 01 551

Taggar: