PALLAS TECKNAR NYTT BEFRAKTNINGSAVTAL

Pallas Group har tecknat ett nytt befraktningsavtal med OP SVENSSON SHIPPING AB i Göteborg för fartyget Pallas Ocean. OP SVENSSON opererar nu fartyget i spotmarknaden och fartyget har idag lastat sin första last i OP´s regi och nästkommande resor är redan slutna.

OP SVENSSON får sin ersättning baserat på hur mycket fartyget seglar in, ju bättre tonfrakt desto mer ersättning.  Avtalet löper med 3 månaders ömsesidig uppsägningstid.

Styrelsen i Pallas har gjort bedömningen att fartyget kommer att öka sina intäkter i spotmarknaden, då det finns tydliga tecken på att marknaden är på väg att återhämta sig, och har därför i nuläget valt att ej binda upp fartyget i något Timecharteravtal.

OP SVENSSON är ett anrikt befraktningsmäkleri i Göteborg som är nischade på mindre torrlastfartyg som ägs och drivs av svenska och utländska rederier. OP SVENSSON har gått in i en ny era och satsar på tillväxt, främst genom utökning av fler befraktare på kontoret samt fler fartyg i sin flotta däribland Pallas Ocean.

”Pallas är väldigt nöjda och glada över detta nya samarbete som vi inleder med OP SVENSSON.  OP har en lång tradition av fartyg som Pallas Ocean och det känns mycket spännande att gå in i spotmarknaden tillsammans och skapa mervärde för fartyget och ökade intäkter i takt med att marknaden för torrlastfartyg är på uppåtgående. Pallas har följt spotmarknaden under den gångna hösten och trots en tillfällig nedåttrend på fraktpriserna under januari vilket är brukligt, så är Pallas övertygade om att detta kommer öka resultatet i Pallas Group under våren 2014”

Fredrik Johansson

För ytterligare information kontakta VD Fredrik Johansson Tel: 031-13 50 28

Pallas Group AB(publ) med säte i Göteborg är ett rederibolag som grundades år 2000. Pallas Group äger och driver dotterbolaget Pallas Shipping som äger tre fartyg. Bolaget listades på Nasdaq OMX First North den 7 juli 2010 och har cirka 1100 aktieägare. Bolagets Certified Adviser är Mangold Fondkommission.