PALLAS UTÖKAR FLOTTAN MED NYTT FARTYG

Pallas Group expanderar och tar över fartyget MV TINGO, byggt 1991 på Sietas Varvet i Tyskland. Pallas hyr in fartyget via sitt dotterbolag Pallas Shipinvest 3 Ltd ifrån Rederi AB Tingö i 16 månader + 12 månaders option.

Pallas kommer att vara ansvarig för fartygets tekniska och kommersiella drift fullt ut. Fartyget kommer att namnändras till PALLAS RIVER och byta flagg till Gibraltar. Fartyget är ett torrlastfartyg och kommer att komplettera Pallas Ocean genom ett separat befraktningsavtal med OP SVENSSON SHIPPING AB i Göteborg.

Fartyget har följande goda egenskaper:

1. 1.       Högsta isklass 1A
  2. 2.       Hög fart, maximalt 15 knop
  3. 3.       Hög lastförmåga, stor kubik i lastrummen, 4500 ton + tillkommande 600 ton
  4. 4.       Fartyget får lasta farligt gods, såsom bränslepellets etc.

Fartyget kommer att mätas om för att öka lastförmågan med ytterligare 600 ton. Fartyget kommer också att målas med miljövänlig bottenfärg, utrustas med landström samt genomgå mindre ombyggnation på huvudmaskin för att minska bränsleförbrukningen med upp till 25%. Fartyget ligger för tillfället på varv för total överhalning av huvudmaskin, blästring och målning samt anpassning till Pallas standard för att göra fartyget trivsamt för dess nya besättning. Detta görs i gott samarbete med Rederi AB Tingö och Ålandsbanken som är Pallas huvudfinansiär.

”Det är med stor glädje jag presenterar denna nyhet. Med ytterligare ett fartyg kommer Pallas nu att utvecklas och växa precis i rätt tid då jag nu ser att marknaden är på god väg att återhämtas. Pallas Ocean har haft en flygande start på 2014 och har hittills i år haft ca 20% mer  i timecharterintjäning jämfört med 2013”, säger Fredrik Johansson, VD.

OP SVENSSON SHIPPING

OP SVENSSON är ett anrikt befraktningsmäkleri i Göteborg som är nischade på mindre torrlastfartyg som ägs och drivs av svenska och utländska rederier. OP SVENSSON har gått in i en ny era och satsar på tillväxt, främst genom utökning av fler befraktare på kontoret samt fler fartyg däribland Pallas River och Pallas Ocean.

UPPDATERING ANGÅENDE PÅGÅENDE AFFÄRER

Pallas har beslutat att avsluta förhandlingarna gällande ett ev. förvärv av fartyget SP DUBLIN då parterna ej har kunnat enas om villkoren för affären däribland priset.

Avsiktsförklaringen med Akdeniz Shipyard om att bygga ett nytt avancerat bunkringsfartyg löper på och Pallas jobbar vidare med att finna lämpligt sysselsättningskontrakt för ett sådant fartyg.

Fredrik Johansson

För ytterligare information kontakta VD Fredrik Johansson Tel: 031-135028

Pallas Group AB(publ) med säte i Göteborg är ett rederibolag som grundades år 2000. Pallas Group äger och driver dotterbolaget Pallas Shipping som äger tre fartyg.Bolaget listades på Nasdaq OMX First North den 7 juli 2010 och har cirka 1100 aktieägare. Bolagets CertifiedAdviser är Mangold Fondkommission.