Palm lanserar ny webbrowser optimerad för handdatorer

Report this content

Palm lanserar ny webbrowser optimerad för handdatorer HANNOVER, Tyskland, CeBit, 13 mars 2002 - Palm lanserar en ny kraftfull webbrowser för sina handdatorer. Den nya browsern är helt anpassad till att fungera i handdatormiljö och kombinerar full funktionalitet med snabbhet och avancerad kompressionsteknik. Browsern möjliggör allt från att koppla sig till vilken URL som helst på nätet, spara besökta sajter, skapa bokmärken, kategorisera favoritsajter till att spara sajter för åtkomst när användaren inte är uppkopplad. Åtkomsten till Internet fungerar såväl trådlöst som via modem. Webbrowsern använder sig av sofistikerad kompressionsteknik som laddar ner text snabbt så att användaren kan söka och läsa information samtidigt som nerladdningen av grafik fortsätter. Optimerade webbsidor gör det möjligt att visa vilken URL som helst på Internet och presentera innehållet anpassat till handdatorernas skärmstorlek. Cashe-funktionen gör det möjligt att spara information så att det blir tillgängligt när användaren inte är uppkopplad. Den nya mjukvaran har stöd för webburklipp, vilket gör det möjligt skapa bibliotek med applikationer som är åtkomliga när användaren inte är uppkopplad. Idag finns det mer än 600 olika applikationer som snabbt kan leverera precis den information som användaren önskar till sin handdator. Browsern är den enda som är anpassad till språken engelska, franska, italienska, tyska, spanska och japanska. Palms nya webb browser är beräknad att finnas tillgänglig i USA den 8 april, i Europa i slutet av april och i andra regioner vid ett senare datum. Priset beräknas bli 23E. I Europa kommer mjukvaran att finnas tillgänglig på PalmDirect.com (http://www.palmdirect.com). Browsern passar till Palm m125, m130, m500, m505, m515 och i705. Notera att tillgång till Internet kräver ett Internet-konto. Handdatorerna m125, m130, m500, m505 och m515 har inte integrerad trådlös funktion utan de kräver ett kompatibelt modem anpassat för att föra över data eller en mobiltelefon som hanterar Internet-åtkomst. Om Palm Inc. Palm, Inc. är pionjär inom mobila och trådlösa Internetlösningar och ledande tillverkare av handdatorer (enligt IDC, december 2000). Palms handdatorlösningar, baserade på Palm OS®-plattformen, ger användarna möjlighet att bära med sig samt få tillgång till viktig information oavsett var de befinner sig. Tack vare tillgången till tusentals program och tillämpningar tillgodoser Palms handdatorer såväl enskilda användares, som verksamheters och utbildningsinstitutioners behov. Palms aktier handlas på Nasdaq national market (PALM). Mer information finns på http://www.palm.com/europe eller på Palms pressrum på http://www.palm.com/europe/pressroom. Login: pressroomgb, password: palm # # # Palm OS är registrerat varumärke och Palm är varumärke som tillhör Palm, Inc. Övriga varumärken kan tillhöra sina respektive ägare. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/13/20020313BIT00090/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/03/13/20020313BIT00090/wkr0002.pdf