• Palma Suites/

Första 4-stjärniga aparthotellet i Palma nu öppnat  Palma Suites Grand Opening event en stor succé

Report this content

Nu har Palma de Mallorcas första 4-stjärniga lägenhetshotell, Palma Suites, öppnat. Ett nytt hotellkoncept med 35 modernt och högteknologiskt inredda lägenheter i historiska hjärtat av Palmas Casco Antigua. Ett perfekt boende för alla som föredrar bekymmerfri livsstil med kultur, konst och kulinariska äventyr runt knuten, liksom kvalitetsboende mitt Palmas storstadspuls året om. Den redan uppmärksammade offentliga invigningen ’Grand Opening Event’ fick extra stjärnglans när HRH prinsessan Birgitta av Sverige, klippte röda bandet inför över 450 specialinbjudna gäster som fick premiäruppleva Palmas nya hotellkoncept.

”Hemtrevligt, toppmodernt och mitt i pulsen av Palma, vårt helt nya hotellkoncept är det ultimata valet för alla som vill ha en ’egen lägenhet’, ett flexibelt hem i kosmopolitisk miljö och året om. Här finns allt. Ett spännande utbud av kultur, konst och underbara vin- och matupplevelser i kombination med perfekt väder även under vintern. Närhet till havet, vandring i bergen, golf, cykling och segling runt knuten. Vem vill inte bo i Palma”, säger Peter Ödlund, meriterad entreprenör och byggherre som är en av de tre svenska initiativtagarna.

De 35 lägenheterna är indelade i fem typer av boende där storlekarna varierar från 34-80 kvm enligt följande kategorier; Single Suite, Standard Suite, Junior Suite, Queen Suite och Royal Suite. Alla smakfullt inredda i skandinavisk stil med medelhavskänsla som tar sitt uttryck i färgskalor, kuddar, tavlor och detaljer. Byggnaden, i historiska Placa del Mercadal, har genomgått en komplett renovering, utvändigt och invändigt, samtidigt som ursprungliga detaljer har bevarats. Ett exempel är kakelplattor från 1700-talet som har flyttats från bostäderna och placerats i Palma Suites sällskapsutrymmen. I utvalda lägenheter har kaklet lämnats kvar som accentdekoration. Peter Ödlund fortsätter;

”Hela huset blåstes ut förutom bärande väggar och takhöjder behölls i största möjliga mån för att bevara den luftiga känslan. Jag ville att arkitekterna skulle ta sig an inredningen på samma sätt som man gör med segelbåtar, nämligen att maximera både utrymme och förvaringsmöjligheter, samtidigt som vi ville skapa en ombonad privat miljö med hög komfort. Resultatet blev spännande planlösningar ibland på tre plan och med inspirerande loft. Vi har även satsat på golvvärme överallt och smarta energibesparande åtgärder gällande belysning och uppvärmning”.

Vinterhalvåret perfekt för ”snow-birds” – nordbor som flyr kylan och mörkret

De fullt utrustade lägenheterna hyrs som på hotell och har kök, sovrum, badrum och vardagsrumsdel med bäddsoffa för besökare. Under vinterhalvåret (oktober-mars) erbjuds månadsvis uthyrning av lägenheterna med förmånliga priser för längre vistelser. Konceptet är skräddarsytt för ”Snow Birds” – gäster från norra Europa som önskar bo i ett soligt klimat under den mörkaste och kallaste perioden i hemlandet. För de som gärna söker sig söderut på vintern erbjuder Palma Suites ett full service-koncept och ett attraktivt ”andra hem”. Hälsofördelarna med att bo i Spanien talar även de sitt tydliga språk med värme och oumbärliga D-vitaminen som solljus förser oss med.

”Det är bara att packa väskan och flytta in i vårt drömprojekt som äntligen står färdigt. Allt finns på plats från bästa tänkbara porslinet till köksmaskiner. Det första av sitt slag i Palma som är en storstad i ett litet format på Mallorca. Plug-and-play-tekniken gör också att lägenheterna passar perfekt för alla som har världen som arbetsplats. Återkommande gäster ges möjlighet att lämna personliga tillhörigheter som sedan packas upp lagom till nästa besök. Palma Suites är som hemma men med allt vad hotellservice innebär”, avslutar Peter Ödlund.

HRH prinsessan Birgitta av Sverige klippte röda bandet

- Grand Opening Event en stor succé

Byggprojektet som de tre svenska meriterade entreprenörerna Peter Ödlund, Peter Ekman och Håkan Roos, står bakom har redan blivit mycket uppmärksammat. Ett stort engagemang för stadens historiska atmosfär och social förbättring av närområdet i kombination med ett helt nytt hotellkoncept är framgångsreceptet. Något som också avspeglades under den mycket uppmärksammade officiella invigningen ’The Grand Opening Event’. En stor succé där Hennes Kungliga Höghet Birgitta, prinsessan av Sverige, klippte röda bandet inför över 450 specialinbjudna gäster med celebriteter, politiker, palmasvenskar och branschfolk. Allt till tonerna av prisbelönta akapellagruppen Capela BOOST.

Peter Ödlund, Peter Ekman och Håkan Roos tar Norden till Palma

VD och driftchef för Palma Suites blir arkitekten och entreprenören Peter Ödlund, som har en framgångsrik karriär bakom sig där han bland annat haft en ledande roll i uppförandet av två stora köpcentra i Moskva med Ikea MEGA, samt projektledare för Sydostasiens största köpcenter för att nämna några exempel. De andra två meriterande partners är Peter Ekman som är vd och huvudägare för Nordic Kitchen Group med mångårig erfarenhet av nybyggnationer och fastigheter liksom affärsmannen Håkan Roos och hans familj som har gedigen erfarenhet inom fastighetsbranschen i Japan, Sverige och Australien.

Pressbilder:

Ett urval av pressbilder från hotellet och invigningen att välja från finns via länken, kopiera och klistra in i din browser. Fritt för press att använda ange Foto: Palma Suites.

Fler bilder finns via Palma Suites fanpage på Facebook:

För fler högupplösta bilder kontakta tanja@greenwood.se

Pressbilaga1 med mer information om hotellet finns via länken:

/mbpublicbinaryproxy/Public/6293/9381460/a059c8e7d331671b.pdf

För intervjuer och mer information om Palma Suites kontakta:

Peter Ödlund, grundare Palma Suites, +34 610 235 245, peter.odlund@palma-suites.com

Palma Suites är det första 4-stjärniga lägenhetshotellet i Palma de Mallorca mitt i gamla stadsdelen Casco Antiguo. Lägenhetshotellet är beläget i en historisk byggnad och omfattar 35 väldesignade och modernt renoverade lägenheter med fokus på hög komfort. Samtliga har sovrum, kök, badrum, golvvärme, luftkonditionering, trevliga sällskapsytor och rymlig förvaring. Alla rum är utrustade med senaste teknologin och förutom integrerad Smart-tv finns höghastighets WiFi för alla som föredrar smidig uppkoppling för arbete eller privat. Alla lägenhetsgäster har tillgång till gemensamma ytor såsom lounge, bistro, relaxavdelning, fitness-center, lyxig takterrass med pool, tvättstuga och hotellets conciergetjänst.

Mer info finns på www.palma-suites.com

Taggar: