Palo Alto Networks förbättrar möjligheterna att stoppa sofistikerade cyberattacker

Santa Clara 16 januari 2014 – Palo Alto Networks® (NYSE: PANW), ledande inom cybersäkerhet, presenterade idag en ny version av sin säkerhetsplattform för stora företag. Förbättringarna gör det enklare för Palo Alto Networks kunder världen över att upptäcka och förebygga avancerade hot. Den mest påtagliga förändringen finns i Palo Alto Networks WildFire™-tjänst, som upptäcker och eliminerar tidigare okänd skadlig kod, zero-day exploits, och advanced persistent threats (APTs).

Cyberbrottslingar använder nu helt nya metoder för att kringgå traditionella säkerhetsåtgärder såsom äldre brandväggar, intrångsskydd och antivirussystem. Sådana äldre punktlösningar tar ofta bara hand om en enda typ av hot i en begränsad del av nätverkstrafiken, vilket resulterar i att en högre andel attacker kan penetrera nätverket och som orsakar en kostsam manuell incidenthantering.

För att mer effektivt upptäcka sofistikerade attacker krävs en i hög grad automatiserad och skalbar "closed loop"-metod. Metoden utgår från en positiv kontrollmodell, för att minska attackytan. Det innebär att all trafik, oavsett portar och protokoll inspekteras för att blockera alla kända hot, och snabbt kunna upptäcka nya och okända hot. Därefter sänds det automatiskt ut nya skyddsåtgärder till Palo Alto Networks säkerhetsplatform, för att säkerställa att de nyupptäckta hoten är kända för alla och blockerade.

Palo Alto Networks säkerhetsplattform är banbrytande i fråga om att använda denna metod. Utgångspunkten är den nya generations brandvägg, som är kärnan för att driva säkerheten inom nätverket. Denna förstärks av de avancerade upptäckts- och analysfunktioner som finns i WildFire-tjänsten, som nu används av mer än 2 400 kunder över hela världen. Nyheterna inkluderar:

Utökad filsynlighet - alla vanliga filtyper, inklusive PDF-filer, Office-dokument, Java, APK, operativsystem och applikationer (krypterade eller inte) kan nu ses och filtreras.

Upptäckt av Zero-day exploits - med hjälp av beteendeanalys identifierar WildFire snabbt säkerhetsluckor i applikationer och operativsystem. Dessutom distribueras kännedomen om hoten till prenumererande kunder inom 30 minuter, för att därigenom kunna förhindra framtida attacker.

Upptäckt av skadliga domäner - blockerar den kritiska ”command and control”-fasen av ett avancerat angrepp genom att bygga en global databas med skadliga domäner och infrastruktur.

Enkel översikt för incidentinformation - i en enda vy kan säkerhetsadministratörer se en mängd information om malware, som t.ex deras beteende och skadliga klienter. På så sätt kan incidenthanteringen påskyndas och sedan ta itu med hoten och bygga proaktiva kontroller.

Dessa förbättringar ökar upptäcktskapaciteten för okända hot vid varje steg i attackens livscykel. I kombination med automatisk blockering går det nu att drastiskt minska antalet hot som penetrerar nätverket och kräver manuell incidenthantering. Och om ett hot trots allt tränger in i organisationen har säkerhetsteamet en enkel översikt över relevanta data och kan snabbt vidta åtgärder.

CITAT

• “Palo Alto Networks säkerhetsplattform med WildFire ger oss ett extra lager av säkerhet som vi inte hade förut - extra kontroll och större sannolikhet att vi kan ligga steget före hoten, inte bara genom att upptäcka dem, men också blockera dem. Med hjälp av vår brandvägg, URL-filtrering och hotskydd integrerade och styrda från ett enda ställe – i stället för många nischade produkter - får vi en tydlig översikt av vår totala hotbild. I slutändan ger plattformen oss vad vi behöver för att effektivt upptäcka, analysera, blockera och sanera problem"-. Phil Cummings Security Administrator, Health Information Technology Services-Nova Scotia (HITS-NS).

• “Att snabbt upptäcka och eliminera tidigare okända hot som använder olika applikationer som bärare är nyckeln till att skydda en organisation från dagens avancerade hot. Bara Palo Alto Networks erbjuder sina kunder de ”closed loop”-möjligheter som mest effektivt stoppar sofistikerade hot.”  Lee Klarich, senior vice president för product management, Palo Alto Networks

Tillgänglighet

Förbättringarna finns med i Palo Alto Networks PAN-OS™ version 6.0, som kommer att vara tillgänglig för alla Palo Alto Networks kunder med giltiga supportavtal. Den nya versionen kommer också att vara i fokus på Palo Alto Networks användarkonferens Ignite, den 31 mars - 2 april i Las Vegas. Registrera ditt besök:

För mer information om Palo Alto Networks säkerhetsplattform och WildFire-tjänst, besök: https://www.paloaltonetworks.com/products/features/apt-prevention.html.

Palo Alto Networks är ledande inom en helt ny typ av cybersäkerhet och skyddar idag tusentals nätverk hos företag, myndigheter och service providers. Palo Alto Networks säkerhetsplattform skiljer sig från tidigare best-of-breed- och punktsäkerhetslösningar genom att utgå från de viktigaste faktorerna för att kunna ge ett effektivt skydd i dagens dynamiska IT-miljö: applikationer, användare och innehåll. Läs mer på www.paloaltonetworks.com