Svenska storföretag dåliga på att förebygga angrepp

Enligt en undersökning från Palo Alto Networks satsar svenska storföretag en väsentligt mindre del av sin IT-budget på att förebygga säkerhetshot än företag i andra europeiska länder. I stället får de svenska företagen koncentrera sig på att upptäcka redan pågående angrepp och att städa upp efter att intrången inträffat.

Medan bara hälften (51 %) av IT-budgeten på svenska storföretag går till att förebygga angrepp använder företag i övriga Europa två tredjedelar (66 %) av sin budget till samma sak. I Sverige är det i stället en större del av företagen som uppger att de spenderar mest på att upptäcka intrång (28 %) och att hantera dem när de redan skett (19 %). Resultaten kommer från en undersökning där 200 svenska IT-chefer på företag med mer än 500 anställda deltagit. Samma undersökning har även genomförts i flera andra europeiska länder.

- Idag är cyberattackerna allt oftare riktade mot specifika mottagare som tex företagsledare och ekonomichefer vilket gör att det preventiva arbetet blir avgörande. Det fungerar inte längre att ha ett skydd som fokuserar på signaturer, dvs stoppa attacker som använder samma metoder som vid tidigare angrepp eftersom attackerna idag ofta är unika, säger Ola Jönsson, Sverigechef på Palo Alto Networks.

I de nya EU-direktiv som införs under 2018 krävs det att företagen måste ha en säkerhetslösning som är ”state of the art”.

- Det ställer större krav på företagen att investera i säkerhetslösningar som förebygger intrång, vilket innebär att man måste arbeta preventivt. Vår undersökning tyder dessvärre på att det verkar finnas många företag som ännu inte anpassat sin strategi till denna nya verklighet, säger Ola Jönsson.

Mer om undersökningsresultaten

En av frågorna som ställdes i undersökningen var: Hur ser fördelningen ut av din organisations budget för cybersäkerhet? Internationellt var svaret från IT-cheferna att 66 % av budgeten för cybersäkerhet går till att förebygga intrång, 19 % till upptäckt och 16 % till att hantera intrång. Sverige skiljer sig rejält från detta, i och med att 51 % används för att förebygga, 22 % för att upptäcka, och 28 % för att hantera intrång. I Frankrike går exempelvis 75 % till att förebygga intrång och i Tyskland och Nederländerna är det 69 %.

Hur stor andel av intrången tror ledningen kan undvikas?  De svenskar som svarar tror att 64 % av intrång går att undvika. Det är ungefär samma siffra (60 %) som i andra länder.

I undersökningen ställdes även frågan: Undviker du att byta eller uppdatera säkerhetssystem för att ditt nuvarande system är i stort sett säkert, även om du vet att det inte är felfritt? I hela Europa var det ungefär hälften (51 %) som undviker att uppdatera sin säkerhetslösning. Detta är något vanligare i Sverige (56 %).

Totalt tillfrågades 200 IT-chefer i Sverige, och samma antal i fyra andra länder runt om i Europa.

För mer information, kontakta:

Ola Jönsson, Country Manager Sverige, ojonsson@paloaltonetworks.com
Michael Falk, Agera PR, tel. 073-397 46 55, michael.falk@agerapr.se

Palo Alto Networks är ledande inom den senaste generations säkerhetslösningar som innebär en ny nivå för cybersäkerhet. Detta innebär att applikationer kan användas på ett säkert sätt och cyberangrepp förhindras hos tiotusentals organisationer runt om i världen. Företagets innovativa säkerhetsplattform kan stoppa hot i mycket större utsträckning än tidigare generationers produkter och punktsäkerhetslösningar. Effekten blir att företagets lösningar kan säkra organisationers verksamhet och skydda dess viktigaste tillgångar. Läs mer på www.paloaltonetworks.com