Undersökning visar på stort utbildningsbehov för att förebygga cyberattacker

Report this content

En ny undersökning visar att många medarbetare och chefer utsätter sina företag för hot mot cybersäkerheten, främst på grund av frustration med arbetsplatsens policy och dålig förståelse för hur de kan bidra till att förebygga cyberattacker. Undersökningen har genomförts av Palo Alto Networks® (NYSE: PANW), ett företag som levererar nästa generations säkerhetslösningar. Undersökningen omfattar 765 chefer på europeiska företag med mer än 1000 anställda.

Undersökningen, som genomförts på uppdrag av Palo Alto Networks, visar att 27 procent av de som svarade säger att de utsatt företaget för potentiella hot och 14 procent säger att de kände till att de gjorde det.

Säkerhet ställs mot praktiska hänsyn

En del av detta hade att göra med att vissa menar att de inte fullt ut förstår vad riskerna är. I stort sett alla (96 %) menade samtidigt att cybersäkerhet bör vara prioriterat i företaget. Det främsta skälet till att anställda ändå struntar i sitt företags säkerhetspolicy är att de vill använda ett mer effektivt verktyg eller tjänst än den som används av organisationen. Detta har att göra med att 17 procent säger att företagets policy för cybersäkerhet är frustrerande och hindrar deras tillgång till verktyg och sajter som skulle göra jobbet mer effektivt. Utbildning av anställda om varför policyn finns och hur viktig den är för säkerheten borde i ljuset av detta vara väldigt viktigt för företagen.

Seniora anställda lika illa som andra

Undersökningsresultaten visar att det inte spelar någon roll hur seniora eller från vilken avdelning man kommer för i vilken utsträckning man rundar säkerhetspolicyn. En av tio säger att de sett chefer strunta i företagets policy, och en av fyra chefer erkänner dessutom att de utsatt företaget för risker.

Undersökningen visade även att nära en av fem (18 %) av cheferna inte tycker de personligen har en del av ansvaret för företagets cybersäkerhet. Bara en av fem (21 %) tycker att den som var ansvarig på företaget borde ställas till svars om det sker en cyberattack. Många (40 %) menar att det är IT som ska hållas ansvariga.

“Det de anställda orsakar genom sitt sätt att agera märks ofta inte omedelbart, eftersom attacker oftast sker vid ett senare tillfälle. Organisationer får sällan heller reda på vad som var orsaken. Att två av tre anställda inte förstått att alla behöver hjälpa till för att undvika cyberattacker innebär att det finns ett stort behov av att utbilda anställda under 2016”, säger Greg Day, vice president och regional CSO i EMEA, Palo Alto Networks. Han fortsätter:

”Undersökningsresultaten visar att chefer är för självsäkra och alldeles för villiga att ta risker. De tror inte att det ska hända just dem något. Ändrade regleringar kommer snart leda till att cyberattackerna blir mer synliga, vilket gör att risktagandet kommer minska. Idag är det alltför många som ser cybersäkerhet som något som görs åt företaget, snarare än något som alla hjälps åt med.”

Rekommendationer för företag

Palo Alto Networks har ett antal rekommendationer för företag som vill säkra sin IT-miljö mot cyberattacker:

1. Bygg en strategi för cybersäkerhet som fokuserar på att förebygga cyberattacker vid varje steg av attackens livscykel.
  2. Använd senaste generationens säkerhetsteknologi för att göra det möjligt för medarbetarna att använda de verktyg de behöver utan att riskera organisationens säkerhet.
  3. Utbilda alla på företaget i hur de kan påverka att företaget lyckas förebygga cyberattacker.

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes online bland 765 beslutsfattare på företag med mer än 1000 anställda. De anställda kom från Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Belgien. Undersökningen genomfördes av Redshift Research i oktober 2015.

Mer information
Anders Teigen, Nordenchef Palo Alto Networks, tel. +47 45 42 60 70, ateigen@paloaltonetworks.com

Om Palo Alto Networks
Palo Alto Networks är ledande inom den senaste generations säkerhetslösningar som innebär en ny nivå för cybersäkerhet. Detta innebär att applikationer kan användas på ett säkert sätt och cyberangrepp förhindras hos tiotusentals organisationer runt om i världen. Företagets innovativa säkerhetsplattform kan stoppa hot i mycket större utsträckning än tidigare generationers produkter och punktsäkerhetslösningar. Effekten blir att företagets lösningar kan säkra organisationers verksamhet och skydda dess viktigaste tillgångar. Läs mer på www.paloaltonetworks.com

Palo Alto Networks and the Palo Alto Networks logo are trademarks of Palo Alto Networks, Inc. in the United States and in jurisdictions throughout the world. All other trademarks, trade names or service marks used or mentioned herein belong to their respective owners.

Taggar: