Ny säkerhetslösning för uppkopplade enheter inom vården

Medical IoT Security är en ny lösning från Palo Alto Networks som förstärker skyddet av medicinteknisk utrustning och underlättar det dagliga säkerhetsarbetet hos vårdgivare.

I dag används mängder med uppkopplade enheter inom sjuk- och hälsovård, från diagnostik- och övervakningssystem till ambulansutrustning och robotkirurgi – allt för att förbättra behandling och omhändertagande av patienten.

Att hålla dessa enheter säkra är lika viktigt som deras primära funktion. För att möta detta behov lanserar Palo Alto Networks nu Medical IoT Security – en omfattande säkerhetslösning för medicinsk utrustning som gör det möjligt för vårdgivare att snabbt och säkert driftsätta och hantera uppkopplad medicinsk-teknisk utrustning.

Zero Trust är ett strategiskt tillvägagångssätt för cybersäkerhet där ingenting tas för givet. Organisationen arbetar kontinuerligt med att granska och verifiera säkerheten hos varje användare och enhet.

– Mängden uppkopplad medicinteknisk utrustning ökar snabbt. För vården innebär det betydande fördelar, men på många håll finns det brister i säkerheten kring dessa enheter. En granskning av säkerhetsforskarna på Unit 42 visade till exempel att kända säkerhetsluckor fanns i 75 procent av de smarta infusionspumparna i nätverken hos sjukhus och andra vårdgivare, säger Anand Oswal, senior vice president för nätverkssäkerhetsprodukter på Palo Alto Networks.

En Zero Trust-strategi kan vara avgörande för att effektivt skydda medicinteknisk utrustning mot dagens sofistikerade cyberhot, men i praktiken är det ofta svårt att genomföra. Medical IoT Security från Palo Alto Networks gör det enkelt att lyckas med det, tack vare funktioner för automatisk enhetsupptäckt, kontextuell segmentering, policyrekommendationer och kontroller. Medical IoT Security ger dessutom ett starkt försvar mot cyberhot och samverkar sömlöst med Palo Alto Networks molnbaserade säkerhetstjänster, bland annat Advanced Threat Prevention och avancerad URL-filtrering.

Palo Alto Networks nya lösning Medical IoT Security utnyttjar maskininlärning (ML) för bland annat dessa funktioner:

• Enhetsregler med automatiserade säkerhetssvar: Det är enkelt att skapa regler som övervakar enheter för avvikelser och automatiskt vidtar lämpliga åtgärder. Om till exempel en medicinsk enhet som vanligtvis bara skickar små mängder data oväntat börjar använda mycket bandbredd kan den stängas av från nätet och säkerhetsteamet larmas.
  • Automatiska policyrekommendationer och tillämpning av Zero Trust: Tillämpa accesspolicyer för medicinsk utrustning direkt med ett klick med hjälp av Palo Alto Networks nya generation brandväggar eller annan nätverksteknik som stöds. På så vis undviks felkänsligt och tidskrävande manuellt arbete med policys och reglerna kan tillämpas direkt på många enheter med samma säkerhetsprofil.
  • Kartlägg sårbarheter och riskexponering hos medicinska enheter: Kartlägg programvaran som ingår i varje medicinsk enhet och jämför dess specifikationer mot kända sårbarheter.  Det ger direkt en uppfattning om riskexponeringen.
  • Förbättrad efterlevnad: Det är enkelt att skapa sig en god uppfattning om sårbarheter, patchstatus och säkerhetsinställningar hos medicinska enheter. Dessa följs upp med rekommendationer om åtgärder som krävs för att leva upp till regelverk som GDPR.
  • Verifiera nätverkets segmentering: Gör en komplett karta över anslutna enheter och se till att varje enhet har placerats i avsett nätverkssegment. Med korrekt nätverkssegmentering försäkrar man sig om att en enhet bara kan kommunicera med avsedda, godkända system.
  • Förenklad drift: Lättöverskådliga instrumentpaneler där IT- och medicinsk personal får del av information som är viktig för deras roller. Möjligheter finns till integration med befintliga vårdinformationssystem.

Vårdorganisationer använder Palo Alto Networks produkter för att säkra enheter som tillhandahåller avancerad vård till miljontals patienter över hela världen.

– Sjukvårdsmiljöer väldigt komplexa och med tusentals enheter som måste hanteras behövs intelligenta säkerhetslösningar som kan göra mer. Palo Alto Networks förstår detta krav och utnyttjar maskininlärning (ML) för medicinsk IoT-säkerhet. Genom att lägga till intelligens blir det möjligt att göra driften mer effektiv, vilket kommer att förbättra både patienternas och vårdpersonalens upplevelse och minska följderna av den ständiga bristen på IT-kompetens, säger Bob Laliberte, chefsanalytiker på Enterprise Strategy Group (ESG).

Tillgänglighet

Medical IoT Security blir tillgängligt i januari 2023.

Mediakontakt
Fredrik Pallin, fredrik@digitalpr.dk, 0708-114 115