Uppkopplade industrier behöver egna verktyg för cybersäkerhet

Palo Alto Networks har utvecklat den nya säkerhetslösningen Zero Trust OT Security speciellt för industriella miljöer och 5G-uppkopplade enheter. Anledningen är att många av dessa system är dåligt skyddade, samtidigt som de utsätts för allt fler riktade cyberattacker.

Inom industrivärlden och viktiga samhällsfunktioner finns ett växande antal styrsystem och uppkopplade enheter. Samtidigt riktas cyberhot i allt högre grad mot dessa miljöer. Utsatta företag och verksamheter riskerar att drabbas av störningar och avbrott i produktionen, leveranskedjan eller i kritisk infrastruktur, vilket kan få katastrofala konsekvenser. För att möta dessa utmaningar lanserar Palo Alto Networks nu Zero Trust OT Security, en omfattande lösning speciellt utvecklad för Operational Techology (OT) inom industri, logistik och infrastruktur.

En nyckelkomponent i lösningen är den nya molnbaserade tjänsten Industrial OT Security som omgående blir tillgänglig och enkelt kan aktiveras av kunder som redan använder brandväggar och tjänster för nätverkssäkerhet från Palo Alto Networks. Lösningen bygger på AI-teknik och gör det möjligt att säkra en OT-miljö mot dagens avancerade hotbild, samtidigt som den är utvecklad för att underlätta installation och drift.

OT-enheter kan vara svåra att skydda eftersom många saknar inbyggd säkerhet och inte är byggda för att patchas (säkerhetsuppdateras). Och även när det går begränsas möjligheterna av att patchar inte kan göras under drift, utan bara i samband med underhåll. OT-miljöer hamnar också i riskzonen när organisationer inför ny nätverksteknik som 5G, vilket möjliggör uppkoppling av många fler enheter och öppnar upp fjärråtkomst.

– Cyberattacker mot system och nätverk som styr kritiska processer utgör ett växande hot som kan få förödande konsekvenser. De flesta säkerhetslösningar för industribolag som finns på marknaden idag kan inte upptäcka alla utsatta enheter och de kan bara varna för en attack, men inte förhindra den. Resultatet blir ett lapptäcke av parallella lösningar som medför säkerhetsluckor. Vi har utvecklat Zero Trust OT Security för att hjälpa företag säkerställa tillgänglighet och säkerhet i sina mest kritiska processer, säger Anand Oswal, chef för Network Security på Palo Alto Networks.

Den nya lösningen har utvecklats för att ge ett brett skydd av industriella system, applikationer och användare. Den gör det möjligt att på ett konsekvent tillämpa Zero Trust-principer som lägsta behörighet, kontinuerlig verifiering och säkerhetsinspektion. Zero Trust OT Security kan administreras centralt och finns tillgänglig för flera användningsområden:

• OT-enheter och nätverk genom Palo Alto Networks brandväggar (NGFW), kombinerat med den nya tjänsten Industrial OT Security.
  • Fjärranslutning genom Prisma SASE.
  • 5G-anslutna enheter genom brandväggar med Palo Alto Networks 5G-Native Security.

Följ Palo Alto Networks på Twitter, LinkedIn, Facebook och Instagram

Mediakontakt