• Pampers/

Undersökning från Pampers: Rädslan är stor bland svenska småbarnsföräldrar för att inte räcka till

Report this content

Stockholm, 15 januari – Har du små barn och stressigt på jobbet? Du är långt ifrån ensam, många småbarnsföräldrar känner rädsla för att inte räcka till för de små där hemma, det visar en undersökning [1] som Pampers tagit fram i samarbete med FamiljeLiv.

Många familjer kämpar för att få vardagen att gå ihop med jobb, hämta och lämna barn på förskola/skola och samtidigt hitta en balans och harmoni i tillvaron. 45 procent av svenska föräldrar turas om att hämta och lämna på förskola/skola för att få livet att gå ihop men så många som 44 procent känner rädsla att inte räcka till. Det finns olika sätt att få till en smidig vardag och 25 procent väljer att planera veckan i förväg och trots att det ibland kan vara svårt är det endast 10 procent som försöker men inte lyckas.

– Många föräldrar brottas mycket med det dåliga samvetet och det bekräftas via vår senaste undersökning. Vi vill därför hjälpa småbarnsföräldrar och ge dem stöd och det gör vi bland annat genom att anlita olika experter. Vi har under hösten startat en podcast – Pampers Barnvagnspromenader där vi tar hjälp av Louise Hallin som svarar på våra medlemmars frågor. Podden har varit en succé och vi kommer fortsätta med nya avsnitt nu i år vilket är jättekul, säger Carolin Söderblom, PR-ansvarig på Pampers i Norden.

38 procent uppger att det absolut roligaste med att vara förälder är att se sitt barn utvecklas och 40 procent uppskattar mest att dela vardagen med sina barn. Trots att det roligaste med föräldraskapet är att spendera tid tillsammans finns det tillfällen då tiden inte riktigt räcker till och 79 procent uppger att de märker på sina barn när de spenderar för lite tid med dem.  Föräldraskapet innebär mycket glädje men kommer också med ett stort ansvar, hela 81 procent tycker att det största ansvaret med att vara förälder är att ge barnet en trygg uppväxt.

– Det är en utmaning att vara förälder i det samhälle vi lever i idag, vi ska både prestera på jobbet och vara närvarande hemma. Det är inte lätt men vi får göra vårt bästa och stötta varandra, många gånger kan det räcka med att veta att man inte är ensam. Vi på Pampers vet att det är stort ansvar att vara förälder och att många känner sig osäkra, därför försöker vi lyfta aktuella frågor och skapa forum för diskussion, på så sätt kan vi småbarnsföräldrar hjälpa varandra och få möjlighet att ställa frågor till experter.  Till sist tror jag att de allra flesta vet vad som är bäst för sina barn men det är aldrig fel med lite stöd på vägen, säger Carolin Söderblom, PR-ansvarig på Pampers i Norden.

[1] Undersökningen är gjord på Familjeliv med 364 kvinnor och män med barn.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carolin Söderblom, PR-ansvarig på Pampers
E-post: soderblom.c@pg.com

Om Procter & Gamble
Tre miljarder gånger om dagen använder människor välden över Procter & Gambles produkter. Företaget har en av de starkaste produktportföljerna med varumärken som Pampers®, Tide®, Ariel®, Always®, Whisper®, Pantene®, Mach3®, Bounty®, Dawn®, Pringles®, Folgers®, Charmin®, Downy®, Lenor®, Iams®, Crest®, Oral-B®, Actonel®, Duracell®, Olay®, Head & Shoulders®, Wella®, Gillette®, and Braun®. P&G har mer än 135,000 anställda i fler än 80 länder världen över. Besök www.pg.com/se_SE för de senaste nyheterna och ytterligare information om P&G och dess varumärken.

Taggar: