Pan Capital kallar till extra bolagsstämma i Creades AB

Report this content

Pan Capital har idag skickat nedanstående brev till styrelsen i Creades AB med begäran om extra bolagsstämma.

Claes-Henrik Julander
VD Pan Capital

___________________________________________

2012-09-11

Creades AB (publ)
Att: Styrelsen
Engelbrektsgatan 5
114 32 Stockholm

Begäran om kallelse till extra bolagsstämma i Creades AB (publ), org. nr 556866-0723

Pan Capital Aktiebolag (org. nr 556074-8039), ägare till mer än en tiondel av samtliga aktier i Creades AB (publ) ("Bolaget"), begär härmed i enlighet med 7 kap. 13 § aktiebolagslagen (2005:551) att styrelsen i Bolaget kallar till en extra bolagsstämma för behandling av följande frågor.

1. Beslut om att särskild granskning skall inledas vad avser Bolaget i enlighet med 10 kap. 21 § aktiebolagslagen. Granskningen skall omfatta Bolagets räkenskaper och förvaltning under perioden från och med dess bildande den 14 september 2011 till och med den 23 oktober 2012. Den särskilda granskaren skall särskilt ägna uppmärksamhet åt följande beslut, åtgärder och förhållanden under den aktuella perioden:

a)    Bolagets syntetiska återköp den 3 april 2012 (genom swap-avtal) av den f.d. aktieägaren Noondays aktier i Bolaget, varvid det särskilt bör granskas om transaktionen varit motiverad och skett på marknadsmässiga villkor, samt huruvida den varit förenlig med aktiebolagslagen och god sed på aktiemarknaden;

b)   styrelsens beslut att i samband med det syntetiska återköpet (se punkt 1. a) ovan) skjuta upp avgivandet av Bolagets delårsrapport från den 20 april 2012 till den 7 maj 2012; samt

c)    styrelsens beslut att införa ett incitamentsprogram för bolagsledningen, varvid det särskilt bör granskas om incitamentsprogrammet är marknadsmässigt samt om det beslutats i enlighet med lag.

Ovan nämnda särskilda frågor skall inte begränsa granskarens möjlighet att granska andra förhållanden med anknytning till nämnda frågor eller rörande förvaltningen i övrigt under nämnda tidsperiod.

Advokat Ola Lindström, Advokatfirman Törngren Magnell, som har bekräftat att han är villig att åta sig uppdraget, föreslås till särskild granskningsman.

2. Beslut om att ge direktiv åt styrelsen att snarast bereda och kalla till extra bolagsstämma för beslut om minskning av aktiekapitalet med indragning av samtliga syntetiskt återköpta aktier eller det lägre antal aktier som aktiebolagslagen medger. Syftet är att eliminera bolagets finansieringskostnader för den inköpta positionen.

3. Beslut om att ge direktiv åt styrelsen att snarast bereda och kalla till extra bolagsstämma för beslut om minskning av aktiekapitalet för återbetalning till aktieägarna omfattande 10 % av det kapital som kvarstår efter att åtgärderna under p. 2 genomförts eller i den lägre utsträckning som aktiebolagslagen medger. Syftet är att vårda aktiekursen genom minska substansrabatten i aktien.

4. Beslut om att ge direktiv åt styrelsen att omförhandla incitamentsprogrammet för bolagsledningen i syfte att detta skall vara marknadsmässigt.

5. Styrelseval, varvid aktieägare som företräder 27,1% av rösterna föreslår att styrelsen utökas med en person och att till ny styrelseledamot väljs Claes-Henrik Julander.

Stockholm som ovan

Pan Capital Aktiebolag