Pressmedelande från Pan Capital AB angående förslag på uppdelning av Öresund Investment AB

Report this content

Pan Capital AB är idag den tredje största ägaren i Öresund Investment AB med 8,64% av rösterna.

Vi vill med detta pressmeddelande å det starkaste emotsätta oss det förslag som de två huvudägarna i Öresund har presenterat. Det är omöjligt att dra annan slutsats än att förslaget gynnar Hagströmer och Qviberg på bekostnad av de övriga aktieägarna.

Aktieägarna har köpt aktier i Öresund Investement AB, ett bolag som med pragmatism som ledstjärna jobbat för aktieägarvärde. Detta har uppnåtts genom en prestigelös attityd gentemot innehaven och en framgångsrik kamp mot investmentbolagsrabatten genom återköp och inlösen.

I den av huvudägarna föreslagna strukturen kommer aktieägarna ställas inför:

• Dubbel förvaltningtskostnad.
  • Höga engångskostnader för att genomföra uppdelningen.
  • De två bolagen kommer vara maktbolag med allt vad det innebär med stelhet och rabatt.
  • Illikvida småaktier där dessutom det ena bolaget skall noteras på en mindre likvid lista än idag.
  • Minskad riskspridning. Newco har t ex nästan 50% i finans.
  • Ingen historik på företagen eller företagsledningen.
  • Sämre skattesituation. Newco kommer betala skatt på innehav som är mindre än 10%.
  • Öresund kommer att kontrolleras av familjen Qviberg (ca 30%). HQ AB har stämt både familjen och Öresund. Övriga aktieägare kan mycket väl komma i kläm.
  • Avsaknad av riktiga affärsplaner. Vi vet inte vad de två bolagen skall ägna sig åt.
  • Styrelsen är inte enig för förslaget. Två mycket erfarna styrelsemedlemmar har reserverat sig med liknande invändningar som vi har.
  • Marknaden misstror huvudägarna. Rabatten fortfarande ca 20% trots vaga löften om återköp.

Detta utan att ha någon möjlighet för minoritetsägare att tacka nej. Den enda möjligheten att inte hamna i denna situation är att sälja sina aktier till 20% rabatt. Det ser vi inte som aktieägarvänligt.

Vi vill uppmana alla aktieägare att rösta emot det lagda förslaget på extrastämman i december.

Vi vill hellre se att bolaget fortsätter att agera aktieägavänligt och köper tillbaka eller löser in aktier till det att rabatten är borta. Om förtroendet för ledningen är så skadad av det som skett kring huvudägarna de senaste året, att rabatten inte går att eliminera, bör ett “custosalternativ” övervägas. Det vill säga en ordnad nedmontering av bolaget. På detta sätt skulle alla aktieägare få ut det fulla värdet av sitt innehav, inte bara de två huvudägarna.

Claes-Henrik Julander
VD, Pan Capital AB