Posten Norge köper ledande nordiskt logistikbolag

Report this content

Posten Norge köper de resterande 50% i Pan Nordic Logistics från danska posten och blir därmed ensam ägare till ett av Nordens ledande logistikbolag.

Det norska logistikföretaget PNL, med huvudkontor i Stockholm, hade under 2007 en paketvolym på 12,3 miljoner enheter och är ett av de ledande logistikbolagen i Norden. Bolaget är verksamt i stora delar av Europa men har sin huvudmarknad i Norden, med Sverige som primär tillväxtmarknad. PNL erbjuder verksamheter och privatkunder tjänster inom så kallad gränsöverskridande paketdistribution. Detta segment är ett av det starkast växande inom logistikmarknaden.

- Köpet är en viktig del i vår plan, att vara ett av de ledande bolagen på den nordiska logistikmarknaden. Vi har en stark position inom näthandel och det här köpet ger oss en bra utgångspunkt för att intensifiera vår satsning i Norden, säger Dag Mejdell, koncernchef, Posten Norge

- Posten Norge är en attraktiv ägare för oss. Vi talar om ett av de mest innovativa och kundorienterade postföretagen med ett brett nätverk i Norden. Ett närmre samarbete med hela Posten Norge-koncernen är en klar konkurrensfördel för oss, säger Benny Rhe Hansen, VD för Pan Nordic Logistics.

Pan Nordic Logistics har sedan starten 1997 snabbt etablerat sig som en av de starkaste utmanarna på marknaden. Under 2007 visade PNL en tillväxtökning på 21% och en omsättning på 1,6 miljarder SEK. Resultatet före skatt (EBIT) var på 45 miljoner SEK. Den kraftiga tillväxten för PNL har föranlett en utveckling av bolagets produktionssystem. En ny huvudterminal är under uppbyggnad i Jönköping och väntas stå klar i början av 2009.

- PNL är ett välskött bolag med ett solitt, internationellt avtalsnätverk och stor kundbas. Bolaget passar som en hand i handske med vår övriga nordiska logistikorganisation, säger Mejdell.

Fram till nu har ägarförhållandet i PNL varit delat 50/50 mellan den danska och norska posten och detaljerna kring affären är ännu inte offentliga. Övertagandet av bolaget sker omedelbart under förutsättningen att konkurrensverket i Sverige, Norge och Danmark godkänner avtalet.