Spelet som lär barn att bli klimatsmarta

Report this content

I det nya tillskottet till den prisade dataspelserien Josefin Skolhjälp lär sig barnen om miljö, energi och klimatfrågor genom enkla och lekfulla uppdrag.

I spelet Josefin Skolhjälp: Jorden har feber måste den lilla kaninen Josefin kämpa för att göra jorden friskare. Josefins utomjordiska kompis Fredo har observerat jorden från rymden och sett att det ser allt annat än bra ut. Nu är det upp till Josefin att göra vad hon kan för att bidra till en renare och friskare värld.

Förutom mängder av viktig information om miljö och klimat kan barnen utföra lekfulla uppdrag som att rädda isbjörnar på nordpolen eller släcka lampor i skyskrapor för att spara ström.

Nu även till Nintendo DS™

Nytt för spelserien Josefin Skolhjälp är även att fler titlar nu släpps till den bärbara spelkonsolen Nintendo DS™. Först ut bland dessa är spelet Mystery in London, som redan finns i butik och hjälper barnen till ett försprång i engelska inför skolstarten.

Senare i år släpps två nya spel för PC/Mac: Finding the Fortune, med roliga övningar i engelska och Säker på cykel, som lär barnen viktiga trafikregler att tänka på när man cyklar.

Josefin Skolhjälp: Jorden har feber släpps till PC/Mac och finns i butik den 15 juli 2010.

För mer information eller produktbilder, kontakta:
Anna Tillstam, PAN Vision. E-post:
anna.tillstam@panvision.com
Telefon: 08-597 962 63 Mobil: 0730-310 440

Om PAN Vision
PAN Vision AB är Nordens ledande oberoende förläggare och distributör av interaktiv underhållning. Företaget omsätter årligen över 1,4 miljarder SEK och skapades år 2001 genom en sammanslagning av PAN Interactive, Vision Park och Levande Böcker. Under 2004 förvärvade PAN Vision också BJ Electronics i Norge och Toptronics Oy (med verksamhet i Finland, Sverige och Danmark). PAN Vision är ett dotterbolag till Kooperativa Förbundet (KF).

Fakta om Josefin Skolhjälp
Alla spel i serien Josefin Skolhjälp har tre olika svårighetsgrader för att passa barn i åldrarna 6-12 år. Spelen har även inbyggda verktyg för att föräldrarna ska kunna ha koll på barnens spelande. För att kunna följa barnens utveckling ingår ett feedback-system och enkelt verktyg för att styra hur länge barnen får spela.  Teamet bakom Josefine Skolhjälp har över 15 års erfarenhet av barnspelsutveckling och titlarna ingår i PAN Visions serie Levande Böcker. Spelen har vid flera tillfällen prisats för sina pedagogiska egenskaper, bland 2009 då Bokstavsdjungeln utsågs till årets barnspel av Dataspelsbranschen. I år var Första hjälpen nominerat i samma kategori.

Taggar: