Fyra Panasonic-produkter bland årets EISA-vinnare

Tre kameror och en blu-ray-spelare från Panasonic vann priser vid EISA Awards 2014-2015.

Stockholm, 15 augusti 2014 Panasonics kameror Lumix DMC-FZ1000, Lumix DMC-GH4 och Lumix DMC-TZ60, samt blu-ray-spelaren DMP-BDT700 belönades i natt med varsin utmärkelse av EISA, en organisation bestående av ledande europeiska journalister inom hemelektronik, som varje år delar ut prestigefyllda priser.

European Imaging Sound Association (EISA) etablerades 1982 och är en multimediaorganisation som testar produkter inom hemelektronik. Organisationens medlemskap inkluderar 50 tidningar inom ljud, bild, mobil och foto från 20 europeiska länder. EISAs utmärkelser är kända för att vara några av de mest prestigefyllda konsumentrekommendationer som en produkt kan erhålla. Konsumenternas köpbeslut baseras ofta på dessa rekommendationer.

Här är de belönade Panasonic-produkterna med juryns motivering:

EUROPEAN ADVANCED COMPACT CAMERA 2014-2015

Panasonic LUMIX DMC-FZ1000

”Panasonic LUMIX FZ1000 är den första kompaktkameran som erbjuder vanliga konsumenter möjligheten att filma i 4K och, vid behov, plocka ut en 8 megapixel stillbild ur videoströmmen. Men FZ1000 är också en mycket bra kamera för fotografering, med en stor 1-tums MOS-sensor som ger lite brus och erbjuder en upplösning på 20 megapixlar. Dessutom finns raw-format som komplement till jpeg, en fördel för krävande användare. Vid fotografering i svagt ljus kan man vrida upp ISO-inställningen ända till ISO 12 800. Objektivet Leica DC-Vario-Elmarit F2,8–4 har en brännvidd som motsvarar 25–400 mm för fullformat och mycket snabb autofokus, vilket gör att det kan användas för nästan alla slags motiv. Med den nyaste trådlösa wifi- och NFC-tekniken inbyggd i kameran är också FZ1000 framtidssäkrad i varje hänseende.”

EUROPEAN PHOTO & VIDEO CAMERA 2014-2015

Panasonic LUMIX DMC-GH4

”Panasonic LUMIX DMC-GH4 är en av de mest funktionsfyllda kamerorna på marknaden. Med sin 16-megapixel Live MOS-sensor tar den stillbilder i hög kvalitet och kan dessutom spela in 4K-video av professionell klass. Användarna kan spela in med både långsam och snabb bildfrekvens, mellan 2 och 96 bilder/s. Ljudet kan spelas in och skötas med en extern mikrofon, och genom att skaffa ett extra tillbehör är det möjligt att mata ut högkvalitativa okomprimerade 4K-inspelningar via micro-HDMI. GH4 har en skarp OLED-sökare samt en ljusstark 3-tumsskärm, och det vädertåliga chassit av en magnesiumlegering är konstruerat för att klara professionell användning.”

EUROPEAN TRAVEL COMPACT CAMERA 2014-2015

Panasonic LUMIX DMC-TZ60

”Eftersom Panasonic har banat väg för den här kameraklassen redan från början är det ingen överraskning att de fortfarande leder utvecklingen med LUMIX TZ60. Som representant för den senaste generationen resekompakter erbjuder den både elektronisk sökare, raw-format och förbättrade videofunktioner. Här finns också ett nytt 30x Leica DC Vario-Elmarit zoomobjektiv, motsvarande 24–720 mm för fullformat, och med en bländare på F3,3–6,4. Med en förbättrad bildstabilisering för videoinspelning kan TZ60 kompensera för kamerarörelser i fem riktningar. Därmed blir den användbar vid frihandsfilmning och fotografering även vid de längsta brännvidderna. TZ60 erbjuder dessutom GPS för geotaggning av bilderna, samt wifi-anslutning som förenklas med NFC-teknik, viktiga egenskaper för resenären.”

EUROPEAN BLU-RAY PLAYER 2014-2015

Panasonic DMP-BDT700

”Panasonics Blu-ray-spelare i toppsortimentet, DMP-BDT700, fokuserar på att ge video i toppkvalitet – och ljud – till ett hemmabiosystem. För det senare, dess förbättrade “UniPhier”-krets skiljer behandlingen av ljud- och videosignaler, med möjligheten att stänga av videodelen helt. Resultatet är ett ljud i audiofilklass som skickas vidare genom analoga diskreta 7.1 kanaler i 192 kHz och 32-bitars DAC, eller via digitala utgångar. Bild och ljudkvalitet kan justeras i grunden – inkluderande färg- och gammainställningar – i ett lättanvänt användargränssnitt. Blu-ray-bilder i hd-kvalitet visar imponerande detaljer och DMP-BDT700 kan skala upp dem till THX-certifierad 4K-upplösning. Ytterligare funktioner i denna elegant formgivna spelare inkluderar avspelning från usb, sd-kort och hemnätverk (med stöd för högupplösta FLAC och WAV-filer plus tillgång till Panasonics innehållsrika plattform (Viera Connect). Sammantaget är detta en modern, framåttänkande spelare.”

Mer information om EISA Awards och alla de Panasonic produkter som fick EISA-utmärkelser finns här:

FZ-1000:

GH4:

TZ60:

BDT700:

För mer information, vänligen kontakta:
Christer Ericsson, Panasonic Nordic, christer.ericsson@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,74 biljoner yen (57,74 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2014. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se.