LX100 – sätter ny standard för bildkvalitet från kompaktkameror

Panasonic lanserar idag LUMIX DMC-LX100, en ny kompaktkamera i toppklassen som sätter en ny standard för fotografering och videoinspelning med fast objektiv. LX100 erbjuder överlägsen bildkvalitet, manuell kontroll och 4K-video.

Stockholm, 15 september 2014 - LUMIX LX100 är den sjätte generationen av Panasonics erkända LX-serie. Kameran baseras på Panasonics LC1-kamera som lanserades 2004 och var företagets första manuella kompaktkamera. LX100 har över fem gånger större sensor än föregångaren LX7, samtidigt som den 4/3 tum stora högkänsliga MOS-sensorn ger en bildkvalitet som du annars endast kan förvänta dig av en systemkamera.

Micro Four Thirds-standard i en kompaktkamera
Med den högkänsliga sensorn i kombination med den nyutvecklade Venus Engine-bildprocessorn erbjuder LX100 enastående bildkvalitet, oavsett vilken situation du befinner dig i vid fototillfället. Den stora sensorn ger bra djupskärpa, samtidigt som den reducerar bildbrus vid fotografering i höga ISO-nivåer.

Venus Engine har en fyrkärning processor som gör att kameran klarar av signalavläsning i de höga hastigheter som krävs för att spela in i 4K-upplösning. Den har även flera brusreduceringssystem som t ex Multi Process NR, Random Filter och Aperture Filter, för att skapa naturliga bilder, även i situationer med extremt svagt ljus.

LEICA-lins för klara bilder
LX100 är utrustad med ett nyutvecklat objektiv från Panasonic - LEICA DC VARIO-SUMMILUX F1.7-2.8 – som levererar klara, skarpa och verklighetstrogna bilder.

Objektivet har ett användarvänligt zoomomfång på 24-75mm för att passa alla situationer, från gatu- till porträttfotografering. Landskapsbilder fångas i 24mm dynamisk vidvinkel i 4:3, 3:2 och 16:9.

Full kontroll för maximal fotoglädje
LX100 har en rad avancerade funktioner och kontroller som är utvecklade för att möta kraven från såväl avancerade entusiaster som erfarna fotografer. Med en integrerad Live-sökare med hög upplösning (2764K-punkter) har du full kontroll på utsikt, komposition och ljusförhållande.

Kameran har också fantastiska manuella kontroller, inklusive fysiska ringar och vred som t ex bländarring, kontrollring, slutartidsvred samt ett exponeringskompensationsvred. Användning av dessa fysiska kontroller innebär att du direkt har tillgång till inställningar som kan ändras snabbt, utan att gå igenom en digital meny.

4K-video
Kombinationen av kamerans sensor och kraftfulla Venus Engine-bildprocessor innebär att du kan spela in detaljrika 4K-videos med naturtrogna färger.

Kameran levererar högkvalitativa videoupptagningar i 4K 3840x2160 med 30/25 bilder per sekund i MP4, samt högupplösta Full HD 1920x1080 50p-videos i AVCHD Progressive-format (MPEG4/H.264). En dedikerad knapp ovanpå kamerakroppen gör att du alltid snabbt kan fånga ögonblicket.

Andra funktioner:

• Light Speed Auto Focus (AF) med Depth from Defocus (DFD)-teknologi gör kameran exakt och snabb. Seriefotografering i höga hastigheter med 11 bilder per sekund i hög upplösning, kombinerat med LX100’s korta fördröjning och snabba uppstartstid gör att du aldrig behöver gå miste om perfekta fototillfällen.
  • Nya fokusmöjligheter ger dig mer kontroll. Full Area AF gör det möjligt att ställa in fokus var du vill i synfältet. Fokusområdet har dessutom utökats till 49 zoner för att få de bästa och mest flexibla kompositionsmöjligheterna. Med Low Light AF fungerar autofokus i -3EV ljussituationer för att uppnå perfekt fokus när stjärnorna på natthimlen är den enda ljuskällan.
  • Utöver alla manuella kontroller för flexibel och varierande fotografering finns även en mängd andra funktioner och lägen för att ge användaren kreativ frihet: Creative Control, Creative Panorama, Focus Peaking, Level Gauge, WB (vitbalans)

LUMIX LX100 kommer finnas tillgänglig i butik från oktober, i färgerna svart och silver. Rekommenderat pris är 9490 kr, inklusive moms.

Bilder finns bifogade. För fler högupplösta bilder logga in på:
ftp://94.247.168.181
User: press
Password: panasonic09

Tel. +46 70 598 22 82

För mer information, vänligen kontakta:
Mac Berggren, Panasonic Nordic,
mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,74 biljoner yen (57,74 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2014. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se