Panasonic Lumix CM1 - världens enda Android-kamera med 1-tumssensor

Panasonics nya kommunikationskamera Lumix DMC-CM1 är utrustad med en stor 1-tums sensor och baserad på operativsystemet Android. CM1 kommer gå att köpa i Sverige redan i maj.

Stockholm, 2 mars 2015 – I slutet av förra året lanserade Panasonic LUMIX DMC-CM1, världens första kamera med 1-tumssensor baserad på operativsystemet Android OS. Sedan dess har kameran gått att köpa i England, Tyskland och Frankrike, med begränsad tillgänglighet. Nu utökar Panasonic kamerans tillgänglighet. Från och med maj kommer även svenska konsumenter att kunna köpa kommunikationskameran Lumix DMC-CM1.

Dessutom kommer enhetens nuvarande Android 4.4 KitKat-operativsystem redan i maj att uppgraderas till det senaste Android 5.0 Lollipop-operativsystemet, vilket ger användarna tillgång till en mängd nya funktioner som t ex styrningskontroll, batterihantering och extra säkerhet.

Förutom att LUMIX DMC-CM1 tack vare sin eleganta och tunna design enkelt får plats byxfickan, är den även utrustad med en högkänslig 1-tumssensor och ett Leica-objektiv, vilket gör den kapabel att kunna producera högkvalitativa bilder som annars bara skrymmande spegellösa kameror klarar av.

Enhetens 1-tum stora och högkänsliga 20 megapixel MOS-sensor finns vanligtvis endast tillgänglig i avancerade kompaktkameror, men på grund av storleken kan den leverera enastående bilder med minimalt brus även i svagt ljus, vid höga ISO-nivåer. LUMIX DMC-CM1 levererar skarpa, dynamiska och detaljrika bilder med noggrant och mjukt fokus.

Kreativ frihet med kontrollringen

Ringen på objektivet tillåter dig att kontrollera bländare, slutarhastighet och ISO-nivåer. En Creative Control-filterfunktion låter dig manövrera kameran på ungefär samma sätt som när du hanterar din systemkamera. Precisionsfokus finns tillgänglig med MF-stöd eller via Focus Peaking-funktionen medan du tittar på live-bilden i sökaren. En 4,7-tums 6220k-punkters bildskärm på enhetens baksida, ger en hög synlighet både vid inspelning och uppspelning av bildmaterial. För att ytterligare förbättra din kreativa frihet, kan LUMIX DMC-CM1 även spela in bilder i RAW-format.

4K – fullt ut

Förutom 1920x1080 full HD-videoinspelning (30p), klarar LUMIX DMC-CM1 även av 3840 x 2160 4K-videoinspelningar (15p), vilket är fyra gånger högre upplösning än vanlig full HD. För att dra nytta av denna 4K-kapacitet, finns de två applikationerna "4K Pre-Burst" och "4K PhotoCapture" - installerade på LUMIX DMC-CM1.

"4K Pre-Burst"-funktionen garanterar att du inte missar några flyktiga fototillfällen, som

t ex snabbrörliga barn eller husdjur, genom att automatiskt spela in ca 45 bildrutor precis innan/efter du har aktiverat avtryckaren. Sedan är det bara att välja ut vilken bild du vill spara.

Med "4K Capture"-funktionen kan du beskära en stillbild direkt från den inspelade 4K-videon, med samma höga upplösning som en 8-megapixels stillbild som fotograferats med en traditionell kamera.

Snabbare delning med LTE-teknik

Panasonic har varit pionjärer när det gäller att integrera Wi-Fi i sina kameror, för att tillgodose behoven hos de användare som omedelbart vill kunna dela sina bilder och videor med vänner och familj. Tack vare kamerans höghastighetsfunktion LTE (Long Term Evolution) kan delningen nu göras snabbare än någonsin tidigare.

För mer information, var vänlig gå in på Panasonics blogg eller kontakta Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com.

För bildmaterial, se bifogat eller klicka här.

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,74 biljoner yen (57,74 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2014. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se