Panasonic LUMIX GM1: kameravalet för dig som premierar stil och elegans

Report this content

Stockholm, 17 oktober 2013 – Panasonic presenterar idag LUMIX GM1, en ny high end-kamera i fickformat, som hjälper dig att sticka ut och skilja dig från mängden.

Denna nya medlem i LUMIX G-familjen är den mest kompakta LUMIX G-systemkameran hittills och erbjuder en perfekt balans mellan stil och fotoprestanda för den som rör på sig mycket. Kameran skapar bilder med enastående kvalitet.

Detaljrika bilder även i svagt ljus

Oavsett om du vill skapa en konstnärlig bild eller om du vill uttrycka din egen personlighet och stil, behöver du en kamera som fångar ögonblicken med absolut klarhet och precision. LUMIX GM1 kombinerar en 16 megapixel sensor med Panasonics avancerade bildprocessor Venus Engine, för detaljrika bilder, även i ljussvaga förhållanden. Med LUMIX GM1 kan du med bara en enkel knapptryckning skapa dina egna videofilmer i full HD (1080p), vilket ger en kvalitet som kan liknas med biofilmer.

Genomtänkt kompakt design

LUMIX GM1 är den mest kompakta och eleganta LUMIX G-kameran hittills. En helt ombearbetad design har gjort det möjligt för Panasonic att komprimera den allra senaste bildtekniken så att den ryms i kamerans kompakta kropp. Den stilrena kameran får plats i fickan och blir en smidig vardagskompis för stilmedvetna entusiaster.

Kameran har ett elegant och klassiskt utseende med aluminiumvred och borstad metall. Då kameran kommer i färgerna svart, silver och orange kan du matcha din egen stil.

Total kontroll och oändligt skapande

LUMIX GM1 är den ideala kameran för perfektionister och fotoentusiaster. Den erbjuder valmöjligheter för helt manuell hantering, intelligent stöd för enklare fotografering, samt en mängd kreativa funktioner.

En 3,0-tums pekskärm gör det enkelt att rama in den perfekta bilden, ställa in fokus och med en enda knapptryckning utlösa slutaren. LUMIX GM1 erbjuder också intelligenta autoinställningar och smidiga ”titta och tryck”-möjligheter där bildkvaliteten bibehålls.

Hela 22 olika kreativa filter gör att du kan ge alla dina bilder en personlig prägel och omvandla dina favoritbilder till stilistiska konstverk. Du kan även skapa din egen Time Lapse eller Stop Motion Animation.

Dessutom gör den tysta slutarfunktionen kameran helt ljudlös, så att du smidigt kan ta bilder vid till exempel konserter med klassisk musik eller vid utställningar där man inte får fotografera på grund av störande klickljud.

Dela med dig av dina skapelser

WiFi-uppkoppling gör det möjligt att enkelt ansluta kameran med smarttelefoner och surfplattor. Oavsett om du delar en bild på ”dagens outfit” eller uppdaterar din fotoportfölj med ditt favoritlandskap, låter LUMIX GM1 dig skicka bilder och video över nätet, direkt när de har tagits.

Den trådlösa uppkopplingen gör det möjligt att via smarttelefonen eller surfplattan fjärrstyra kameran med hjälp Panasonic Image-appen (för Android och iOS), som kostnadsfritt kan laddas hem från respektive operativsystems app-butik. Fjärrstyrning passar perfekt för fotografering av till exempel gruppbilder eller i situationer där det är opraktiskt att filma direkt från kameran.

Med LUMIX GM1 behöver du aldrig mer gå miste om ett plötsligt infall av inspiration. Kameran har utformats för hastighet och rörlighet. Med dess imponerande Light Speed AF är kameran redo att vänta in och med fantastisk precision fånga det perfekta fototillfället. Kamerans Low light AF erbjuder en enastående hastighet även i extremt ljussvaga förhållanden, så att du kan fortsätta att ge uttryck för ditt skapande, även när du bara har stjärnor och gatubelysning att förlita dig på.

Du kan utforska hela utbudet av LUMIX G-objektiv med nya LUMIX G-appen för iPads (tillgänglig via iTunes App-butik). Appen låter dig upptäcka och utforska alla de Panasonic Lumix G Microsystem-kameror som finns idag.

Pris och tillgänglighet

LUMIX GM1 kommer finnas tillgänglig i butik i slutet av november och det rekommenderade cirkapriset är 6 999 SEK för kamerahus med 12-32mm kit och

9 995 SEK för kamerahus med 12-32mm, 20mm samt grepp (endast i silver).

För högupplösta bilder logga in på:

ftp: 94.247.168.181

User: press

Password: panasonic09

För lån av testprodukter kontakta:

Northern Link PR
Frida Löwengren
frida@northernlinkpr.com

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Om Panasonic

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,30 biljoner yen (68 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2013. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se