Världens första 4K 25p action-videokamera från Panasonic

Anpassad för snabba rörelser och sporter kan videokameran hjälpa dig att analysera din golfsving i slowmotion eller livestreama din skidåkning i extrem bildkvalitet.

Stockholm, 24 mars 2014. Panasonic presenterar idag HX-A500, världens första 4K 25p action-videokamera. Kameran är utvecklad för att hjälpa dig att fånga de unika ögonblicken i 4K-bildkvalitet, så att du själv kan fokusera på upplevelsen. Den lättviktiga och kompakta videokameran kan enkelt fästas vid kroppen eller vid huvudet och 4K 25p-videoinspelning har plötsligt blivit ultraportabel och intuitiv.

Kameran erbjuder många nyutvecklade funktioner samt ett brett utbud av valbara tillbehör såsom ett nytt klippfäste för att enkelt fästa kameran på hjälmen eller väskan. Det går också att kombinera huvudenheten, kameran och kabeln till en enda enhet för enhandsfattning.

Enkelt oavsett var du befinner dig

Då videokameran är vattentät ner till tre meter i 30 minuter[1] samt dammtålig[2] kan du ha händerna fria och ändå filma med perfekt resultat oavsett om du kravlar runt på golvet och leker med dina barn eller befinner dig på en klippvägg på väg mot toppen. Videokameran har utformats med fullt fokus på användarvänlighet för att inte begränsa dig i sporter och fysiska aktiviteter. HX-A500 består av en huvudenhet som endast väger cirka 119g, som via en kabel är kopplad till en kameraenhet på ynka 31g.

En LCD-färgskärm på 1,5 tum är inbyggd i HX-A500’s huvudenhet så att du kan se vad som filmas. Den är också utrustad med NFC (Near Field Communication), vilket innebär att du bara är ett enkelt knapptryck från en Wifi-uppkoppling, genom en smartphone eller surfplatta. Med Panasonic Image App kan du fjärrstyra kameran, både när det gäller inspelning och redigering. Du har även möjlighet att dela med dig av dina skapelser via sociala medier samt livestreama dem genom Ustream.

Imponerande 4K-resultat

Trots sin ringa storlek och lätta vikt levererar HX-A500 imponerande resultat även när du filmar snabba rörelser. Med den nya bildprocessorn Crystal Engine Pro+, kan videokameran leverera 4K-video i 25 bilder per sekund, det vill säga fyra gånger full HD-upplösning. Med ett antal bildförbättringsteknologier såsom en ny högkänslig BSI-sensor, kan du vara säker på att HX-A500 fångar alla händelser med maximal klarhet, även under svaga ljusförhållanden.

Videokameran är byggd för att kunna fånga aktiviteter och sporter i hög hastighet. Levelling Correction-funktionen upptäcker automatiskt när kameran börjar luta och korrigerar slutresultatet, samtidigt som bildstabilisatorn reducerar otydligheterna till minimala nivåer. Nya slow motion-funktioner gör också att kameran är idealisk för att analysera sporttekniker så som en golfsving, i tre olika hastigheter; 200 bilder per sekund (848x480); 100 bilder per sekund (1280x720); eller 50 bilder per sekund (1920x1080).

Nya tillbehör ökar möjligheterna ytterligare

Bland de nya tillbehören hittar du ett huvudfäste som gör det möjligt att fästa kameran bekvämt på huvudet samt ett slitstarkt och lättavtagbart armband som gör det enkelt att hantera kamerans huvudenhet fastspänd på din arm. Ytterligare tillbehör som möjliggör en optimal placering för din inspelning är ett clip-fäste, ett multi-bälte och en multi-väska. Som extra tillbehör finns även ett vindskydd som hjälper dig att reducera oönskade ljud som kan uppkomma vid inspelning i höga hastigheter såsom vid skidåkning och på motorcykel.

-        På Panasonic strävar vi alltid efter att flytta fram gränserna för video. Genom att möjliggöra 4K-videoinspelning, som inte begränsas av var du befinner dig, tar vi 4K-bildkvaliteten till nya platser. Oavsett om du använder bildmaterialet för att förbättra din golfsving eller för att bevara härliga minnen från familjens cykelutflykt gör lättviktsdesignen och videokamerans intuitiva förmåga att du enkelt kan skapa videomaterial i fantastisk kvalitet, säger Mac Berggren, nordisk produktchef på Panasonic.

Fakta:

HX-A500

• 4K / 25 bilder per sekund1.5" Wide LCD-skärm (115,200 punkter)
  • Wifi med NFC
  • Vikt 31g (kameraenheten)
  • IPX8 vattentät (3m/30min)
  • EIS bildstabilisator
  • Level Shot-funktionSlow motion video: 1920x1080/50fps / 1280x720/100fps / 848x480/200fps
  • Loop recording
  • Livestreaming (via UStream)

För högupplösta bilder logga in på:

ftp: 94.247.168.181

User: press

Password: panasonic09

För lån av testprodukter kontakta:

Northern Link PR
Frida Löwengren
frida@northernlinkpr.com

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,30 biljoner yen (68 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2013. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

[1] Uppfyller IPX8

[2] Uppfyller IP5X