65 grader varmt vatten från nya Panasonic Aquarea HT

Panasonic utvidgar sin luft/vatten-familj Aquarea med Aquarea HT-serien. Värmepumparna i Aquarea HT producerar 65 grader varmt vatten, vilket gör dem till utmärkta och energieffektiva alternativ till olika värmekällor i hus som värms med radiatorer.

Panasonics patenterade köldmediecykel och flödeskontroll har kombinerats med en högeffektiv inverter och underkylare för att erbjuda effektiv energibesparing. COP-värdet för 9 kW-modellen är 4.55, ett toppvärde på marknaden.

– Vi har utvecklat Aquarea HT för att möta behoven av ett grönt energisystem som är mer flexibelt och kostnadseffektivt än traditionella värmekällor. Värmepumpens förmåga att förse huset med värme och varmvatten upp till 65 grader gör att den passar både nya och befintliga projekt, inklusive bostäder med traditionella radiatorer. Aquarea HT är även enkel att installera. Vi förser installatörerna med omfattande support och mjukvaror, säger Sofia Törnlöf, produktchef på Panasonic värmepumpar.

Aquarea HT erbjuder imponerande energiprestanda, även vid mycket låga utomhustemperaturer. Den kan producera 65 gradigt varmvatten ända ner till -15 grader med en bibehållen effekt på 7,8kW (9kW modellen). Aquarea HT har mycket låg ljudnivå på inomhusdelen.

Panasonic har utvecklat en högpresterande pump trots att den bara har en tryckkammare genom att optimera Aquarea HT för det miljövänliga köldmediet R407C. R407C är aktivt på en högre temperaturer än R410A, vilket innebär att Aquarea HT effektivt kan producera varmt vatten vid 65 grader trots att pumpen bara har en tryckkammare.

Aquarea HT använder också Panasonics patenterade SCEB-cykel (Subcooler plus Evoporator Bypass) för att bibehålla fullgod värme även vid låga utomhustemperaturer, vilket betyder att ingen elpatron behöver aktiveras.

Aquarea HT-serien är enkel att installera och finns tillgänglig i både 9kW och 12 kW, 1- eller 3-fas, i både split och som enhetsaggregat.

För mer information, vänligen kontakta:
Jonas Köpniwsky, Comvision, 0708-82 84 40,
jonas@comvision.se

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företaget omsatte totalt c:a 550 miljarder SEK under det senaste verksamhetsåret. Huvudkontoret har sitt säte i Osaka, Japan och företaget är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE).  Panasonic Nordic är en filial till Panasonic Europe och bedriver verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Den nordiska filialen omsätter över 2,5 miljarder SEK per år. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, värmepumpar, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektroniska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: