Briljant vidvinkelzoom med f2,8 över hela registret

Med nya vidvinkelzoomen LUMIX G X VARIO 12-35mm F2.8 ASPH Power O.I.S. kompletterar Panasonic sin zoomarmada för kamerorna i G-serien. Det senaste tillskottet är kanske den mest mångsidiga zoomen av dem alla, inte minst tack vare den fina ljusstyrkan.

Det lätta och kompakta formatet är en av de främsta anledningarna till att Panasonics Lumix-kameror på kort tid lyckats ta stora marknadsandelar från de stora etablerade leverantörerna av systemkameror. Den nya högkvalitativa X-optiken bidrar till att förstärka Micro-konceptet på alla sätt genom sin raffinerade kombination av form och funktion.

LUMIX G X VARIO 12-35mm F2.8 ASPH Power O.I.S. ger alla som talat sig varma för den höga bildkvaliteten med Micro 4/3-formatet nya argument. Det här är en härligt ljusstark vidvinkelzoom som täcker in motsvarande 24-70mm – perfekt för allt ifrån landskapsfotografering till porträtt. Det senare med möjlighet till en mjuk och effektfull bokeh, mycket tack vare den 7-delade bländaren.

Det ligger flera tekniska landvinningar bakom den nya objektivserien. En är den nya Nano Surface Coating-tekniken som minimerar alla typer av reflexer över hela det synliga spektret (380-780nm). Ett mycket lågt brytningsindex och en ytstruktur på nano-nivå ger en fantastisk klarhet samtidigt som spökbilder och blänk elimineras nästan helt.

Lumix-kamerornas testvinnande optiska bildstabiliseringssystem (POWER Optical Image Stabilisator) ligger nu även integrerad i objektivet och hanterar effektivt både små och större handrörelser, något som kommer särskilt väl till pass vid fotografering inomhus eller i kvällsljus. Också den blixtsnabba integrerade autofokusen bidrar till utmärkt skärpa och kontrast. Den elektroniska fokusmotorn arbetar mjukt och snabbt både vid fotografering och filmning.

Förkortningen UED står för Ultra Extra-Low Dispersion, vilket i sin tur står för minimal kromatisk aberration, medan tekniken UHR (Ultra High Reflective) säkerställer att optiken levererar högsta kvalitet från hörn till hörn. Om vi tittar närmare på de optiska beståndsdelarna hittar vi 14 element i 9 grupper med bland annat fyra asfäriska linser, vilket hjälper till att hålla nere längden till kompakta 73,8 mm och vikten till endast 305g.

Objektivets yttre konstruktion har en elegant metallfinish som matchar Panasonics G-kameror, men är ändå robust med en extra packning kring infästningen som skydd mot vatten och smuts.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Anders Håll

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press

Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler, Panasonic Nordic, hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic filial till Panasonic Marketing Europe GmbH, Germany har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna TV, kameror, Blu-ray, Hemmabio, Hifi, Kontorsprodukter, Telekommunikation, Värmepumpar, Hushållsprodukter, Batterier, Professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se