De nya Smart Viera-modellerna för 2013 tar plats på toppen

Lagom till vinterns uttåg landar Panasonics nya Viera-skärmar i butikerna runt om i landet. Om någon inte hade förstått att framtidens skärmar kommer att fungera som fönster mot en gränslös och trådlös underhållningsvärld så kommer polletten att trilla ner nu i vår. Årets sortiment är nämligen fullmatat med uppkopplingsmöjligheter, underhållningstjänster och bildkvalitet i världsklass. För att inte tala om den läckra designen!

Nu släpper Panasonic den första informationen om vårens kommande Smart VIERA-skärmar till den europeiska marknaden. Det är ett brett sortiment, men det finns en modell för varje användare och den ska dessutom kunna skräddarsys beroende på vem som använder den. Viera-skärmen samlar all din favoritunderhållning på ett ställe och spelar upp den med en oöverträffad bildkvalitet och med en design av senaste snitt.

Panasonic har genom åren gjort sig känt för att driva utvecklingen av ny teknik och det gäller kanske särskilt på TV-sidan. De nya skärmarna är utmärkta exempel på detta. Årets skärmar bjuder nämligen så mycket mer än bara TV – här återfinns en kombination av det bästa på Internet, spännande underhållning, sociala medier, appar och mycket mer. Startskärmen kan göras personlig med upp till elva av dina favoritappar, -program och -tjänster. Panasonic sammanfattar skärmarnas 5 främsta styrkor så här:

Bildkvalitet: NeoPlasmaskärmarnas kontrast och svärta är redan legendarisk, men har faktiskt vässats ytterligare, vilket också gäller färgåtergivningen och den rekordsnabba skärmuppdateringen. LED-skärmarna har fått nya IPS-paneler som både ökar kontrast och följsamhet. Man tillämpar också ett speciellt fasfilter som gör att skärmen kan användas ur ännu bredare synvinkel med bibehållen färgåtergivning.

Bekväm kontroll: Skärmarna är visserligen avancerade, men har ändå aldrig varit så enkla att styra. ”my Home Screen” skräddarsyr startskärmen efter användarens önskemål och ”Swipe&Share 2.0” gör det enkelt att streama både ljud och bild och dela med sig av foton och egna videofilmer från olika kompatibla enheter. En ny funktion är också den integrerade röststyrningen ”Voice Interaction” som kan ta kommandon på 10 olika språk*!

Nätverksteknik: Panasonics cloudbaserade internetplattform Viera Connect har byggts ut med nya funktioner som SF anytime och Netflix och den integrerade webbläsaren har fått ett mer TV-optimerat gränssnitt. TV’n har fått dubbla HD-tuners som gör att du till exempel kan titta på ett program samtidigt som du spelar in ett program på en annan kanal. De mest exklusiva modellserierna VT60 och WT60 är också utrustade med inbyggd kamera för Skype-samtal med mera.

Formgivning: Vartefter skärmarna växer och tar en allt större plats i hemmet, växer också kraven på en elegant och diskret design. Plasmaskärmarna bygger vidare på ”Glass & Metal”-finishen som introducerades förra året och som blivit mycket populär. LED/LCD-skärmarnas paneler är nu tunnare än någonsin och med den supertunna ramen får man nästan intrycket av att skärmen svävar i luften.

Miljövänliga: Hela plasmasortimentet har utrustats med nya energibesparande funktioner som reducerar förbrukningen till ett minimum i kategorin. Det faktum att Panasonic plasmaskärmar har en livstid på upp till 100 000 timmar, motsvarande 8 timmar om dagen i 30 år, är också en viktig aspekt. LED/LCD-skärmarna har blivit upp till 15 % energisnålare än förra årets modeller och med Intelligent Auto Standby-läget aktiverat kan skärmen automatiskt stänga av kringutrustning som inte används.

De nya modellerna lanseras i Norden löpande under våren.

Plasmasortimentet omfattar modellserierna ZT60, VT60, GT60, ST60 och X60 och kommer i storlekar från 42 till 65 tum.

LED/LCD-sortimentet omfattar modellserierna WT60, DT60, FT60, ET60, E6, EM6, XM6 och B6 och kommer i storlekar från 19 till 60 tum.

* EU Engelska, Tyska, Franska, Italienska, EU Spanska, EU Portugisiska, Holländska, Svenska, Danska & Polska.

För mer information kontakta:

Panasonic Nordic

Tommi Valkama

Nordic Product Manager TV

tommi.valkama@eu.panasonic.com

Panasonic Nordic

Calina Gavril

Junior Product Manager TV

calina.gavril@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se