DMC-GF3 världens minsta och lättaste digitala systemkamera med utbytbart objektiv

Panasonic kan stolt presentera DMC-GF3 – den nya digitala systemkameran med utbytbart objektiv som ingår i LUMIX G Micro System och bygger på Micro Four Thirds-standarden. DMC-GF3 väger endast 222 g vilket gör den till världens minsta och lättaste digitalkamera med utbytbart objektiv och inbyggd blixt*.

LUMIX G Micro System erbjuder högkvalitativa fotografier med realistiska detaljer tack vare utmärkt upplösning, bildåtergivning och färgåtergivning. Nya DMC-GF3 garanterar hög bildkvalitet med sitt förbättrade Venus Engine FHD-system och en Live MOS-sensor på 12,1 megapixel. Bilder tagna i svagt ljus med hög ISO-känslighet är extremt skarpa med mycket hög upplösning.

Lumix G Micro Systems kontrast-autofokus erbjuder hög precision och är snabbast i världen med en fokuseringstid på cirka 0,18 sekunder**. Pekskärmsstyrd fotografering i kombination med det nya Pinpoint AF-systemet gör att fokuseringen blir ännu snabbare och exaktare. Dessutom kan du nu ta 3,8 bilder/sek i full upplösning i seriebildsläge tack vare den nydesignade slutaren i den nya monteringsenheten.

DMC-GF3 spelar in 1920 x 1080 full-HD-video i AVCHD-format som är överlägset såväl vad gäller kompressionseffektivitet som uppspelningsmöjligheter med olika sorters AV-utrustning. Det avancerade AF-systemet, med funktioner som full-time AF och tracking AF, gör det mycket enkelt för alla användare att spela in högkvalitativ video.

Det förbättrade färgläget Creative Control gör det möjligt att ställa in färgeffekten mer intuitivt, medan Photo Style ger användaren exaktare kontroll över kontrast, skärpa, färgmättnad och brusreducering.

DMC-GF3 är utrustad med både det hyllade iA-läget (Intelligent Auto) och det avancerade iA Plus-läget. Förutom de vanliga kraftfulla fotograferingsfunktionerna kan defokuseringsområde, exponeringskompensation och vitbalans justeras i iA Plus-läget. iA-läget är inte bara tillgängligt vid fotografering utan även vid filminspelning.

Kamerans hölje är tillverkat av lätt och starkt aluminium. Det nydesignade kamerahuset har en ergonomisk utformning som gör det bekvämt att greppa trots sitt kompakta format. DMC-GF3 finns i en mängd attraktiva färger – svart, rött och brunt – för att passa in i din livsstil och göra det möjligt att spara värdefulla minnen i form av högkvalitativa foton och filmer.

Panasonic lanserar idag även ett nytt utbytbart objektiv, LEICA DG SUMMILUX 25mm/F1.4 ASPH. (motsvarande 35 mm-kamera: 50 mm) för LUMIX G Micro System.

DMC-GF3 lanseras i tre kombinationer:

DMC-GF3CEC - 14 mm Pancake, F2,5

DMC-GF3KEC - 14-42 mm zoom, F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S.

DMC-GF3W - 14-42 mm zoom, F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S & 14 mm Pancake, F2,5

Priset är ej fastställt.

Finns i butikerna från slutet av juli

* Avesr systemkamera med utbytbart objektiv och inbyggd blixt (pr 13 juni 2011)

** Tiden för att fokusera på motivet mäts med DMC-GF3 och LUMIX G VARIO 14-42mm / F3.5-5.6 ASPH. / MEGA O.I.S. (H-FS014042) då objektivets inställning ändras från 2 m till oändligheten. Zoomning kan justeras inom ett brett område. Panasonics mätmetod.

För mer information kontakta:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media

mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media

hanna.sandler@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Frida Löwengren

Tel. 08 545 472 59

frida.lowengren@text100.se

Text 100

Anders Håll

Tel. 08 545 517 73

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

ftp: 94.247.168.181

User: press

Password: panasonic09

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se