För tionde året i rad är Panasonic ledande i Europa inom slitstarka bärbara datorer

Panasonic Toughbook stärkte under 2011 sin ledande ställning på den europeiska marknaden för stryktåliga bärbara datorer med en marknadsandel på 65,8 procent. Det är tionde året i rad som företaget är ledande på marknaden, enligt de senaste resultaten från analysgruppen VDC Research. Panasonic växte även snabbt på den europeiska marknaden för slitstarka datorplattor och intog andraplatsen med 17,4 procent av marknaden.

Toughbooks ökade sin marknadsandel inom slitstarka bärbara datorer och konvertibla bärbara datorer från 65 procent 2010 till 65,8 procent 2011. Tillväxten i Europa syntes inom segment som alternativ energi, intelligenta mätmetoder, fordonsdiagnostik, åtkomst till e-journaler inom vården samt leveranser inom e-handel. Inom alla dessa områden finns mobil personal som i krävande miljöer måste ha säker och tillförlitlig åtkomst till sina företags system.

Panasonic Toughbook som enhet upplevde också samlad tvåsiffrig tillväxt under 2011 och gick därmed mot strömmen i en i övrigt negativ tillväxt för bärbara affärsdatorer i Västeuropa under samma period.

Panasonics snabba tillväxt på området för stryktåliga datorplattor berodde på att marknaden snabbt tog till sig företagets kraftigt stryktåliga enheter Toughbook CF-D1 och CF-H2. CF-D1 är en stryktålig bärbar datorplatta för industrin. Den har utformats med hjälp av globala biltillverkare och används för att utföra avancerad diagnostik på motorer, bilar, lastbilar och maskiner både i verkstaden och ute på fältet. CF-H2 är andra generationens kraftigt stryktåliga datorplatta och finns i två versioner: Field-modellen som är utformad för fältarbete i tuffa inom- och utomhusmiljöer, och Mobile Clinical Assistant-modellen som är specifikt konstruerad för anställda inom vården.

”De senaste marknadsundersökningarna betonar i ännu högre grad de fördelar som våra stryktåliga bärbara datorer, och numera även våra stryktåliga datorplattor ger organisationer i hela Europa som försöker att kapa kostnader, öka de anställdas effektivitet och förbättra kundservicen”, säger Stephen Yeo, chef Marknad och Kommunikation inom Panasonic Systems Communications Europe. ”Våra Toughbook-produkter är byggda för att klara av de tuffa uppgifter de ställs inför. De har skapats med fokus på användaren och innehåller den senaste tekniken för att ge våra affärskunder ett försprång, oavsett bransch eller arbetsförhållanden.”

”Panasonic och deras breda Toughbook-sortiment av stryktåliga bärbara datorer och datorplattor har mycket goda förutsättningar att uppfylla kundernas uppdrags- och affärskritiska behov av mobil databehandling”, säger David Krebs, vice vd för Mobile and Wireless på VDC Research. ”Panasonic har länge varit riktmärket på marknaden för slitstarka bärbara datorer och har snabbt seglat upp som en stark utmanare även inom stryktåliga pekplattor.”

Presskontakt:

Susanne Hägvall, JustPR

Susanne.hagvall@justpr.se

Tel: 073 788 22 59

Om Panasonic System Communications Company Europe (PSCEU)

PSCEU är den europeiska grenen av Panasonic Systems Communications Company, Panasonics globala B2B-division. PSCEU har som målsättning att förbättra arbetslivet för yrkesmänniskor i affärsvärlden och bidra till att deras verksamheter blir effektiva och når resultat. Vi hjälper organisationer att samla in, bearbeta och sända vidare alla former av information – bilder, ljud och texter. Bland våra produkter kan nämnas PBX-växlar, dokumentskrivare, professionella kameror, projektorer, stora skärmar och slitstarka bärbara datorer. Med omkring 500 medarbetare, expertkunskaper inom teknisk konstruktion, kapacitet för global projektledning och ett stort europeiskt nätverk av partnerföretag kan PSCEU erbjuda en kapacitet som är unik på de marknader där vi är verksamma.

PSCEU består av fyra affärsdivisioner:

Kommunikationslösningar där professionella skannrar, multifunktionella skrivare, telefonisystem och HD-videokonferenssystem ingår. Visuella system där projektorer, interaktiva whiteboard-tavlor, presentationsverktyg och skärmar ingår. Panasonic är marknadsledande i Europa när det gäller projektorer, med 28 procent av intäkterna. Professionella kameralösningar där teknik för audiovisuella lösningar, säkerhet och IMV (Industrial Medical Vision) ingår. Panasonic är en av de två ledande leverantörerna av professionella kameror i Europa. Datorproduktlösningarsom omfattar de slitstarka bärbara datorerna i Toughbook-sortimentet, Toughpad datorplattor för affärslivet och EPOS-system (system för elektroniska försäljningspunkter). Panasonic Toughbook är marknadsledande i Europa när det gäller slitstarka bärbara datorer, med 65,8 procent av marknaden 2011 (VDC, mars 2012).

Panasonic Corporation är ett globalt företag inom utveckling och tillverkning av elektronikprodukter för en rad olika behov hos konsumenter, företag och industrier. Företaget har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och registrerade en total nettoförsäljning på 71,4 miljarder euro för försäljningsåret som slutade den 31 mars 2012. Företaget är noterat på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE:PC). Mer information om företaget och varumärket Panasonic finns på företagets webbplats http://panasonic.net/