Försättslinser som ger nya perspektiv

Nu lanserar Panasonic en serie smarta och kompakta försättslinser som öppnar för ny kreativ fotografering med Lumix systemkameror och det unika G Micro 4/3 formatet.

En av de främsta anledningarna till att Panasonic har varit så framgångsrikt i lanseringen av både kamerahus och optik inom Micro 4/3, är det lätta, kompakta formatet och den enkla hanteringen. Nu introducerar Panasonic en serie försättslinser i samma anda – det ska vara enkelt och smidigt att ha med sig perfekt optik för alla typer av fototillfällen.

Konceptet bygger på en lätt och kompakt försättslins som med hjälp av en adapterring enkelt gängas på det vanliga kitobjektivet och ger den befintliga optiken helt nya möjligheter. I stället för kostsamma och tunga objektiv finns nu alltså alla möjligheter att prova sin kreativitet på ett smidigare sätt.

Vidvinkelkonverter DMW-GWC1. Först ut är vidvinkelkonvertern som förstås främst har funktionen att få med ännu mer i bilden. Genom att skruva på DMW-GWC1 med faktor 0,79x får kameran en extremt bred vidvinkel på 11 mm (35 mm motsv. 22 mm) i stället för kitoptikens standard på 14 mm, något som kanske särskilt uppskattas vid landskapsfotografering eller vid gruppbilder inomhus när det är begränsat utrymme. Med konvertern medföljer en adapterring för anslutning till antingen den motordrivna X optiken H-PS14042 eller det fasta pancake-objektivet H-H014.

Telekonverter DMW-GTC1. En telekonverter med faktor 2x ger möjlighet att komma riktigt nära motiven. Kitoptikens 42 mm förvandlas plötsligt till 84 mm, dvs 35 mm motsvarande 168 mm teleomfång! Och det sker enkelt genom att skruva fast försättslinsen längst ut på objektivet när det är i teleläge. Adapterring för att ansluta konvertern tillsammans med kitoptiken H-PS14042 följer med även här.

Makrokonverter DMW-GMC1. För dem som längtat efter att ta läckra närbilder men inte kommit tillräckligt nära med kitoptiken finns nu makrokonvertern DMW-GMC1 med faktor 0,35x. Med normalzoomen H-PS14042 kommer man så nära som 16 cm och med H-H014 ner till 14 cm från motivet. Längsta fokusavstånd är 23 cm med H-H014 och 26 cm med H-PS14042.

Fisheye-konverter DMW-GFC1. För riktigt kreativ fotografering räcker det ibland inte att fånga motivet på samma sätt som det mänskliga ögat uppfattar det. Men en ny fisheye-konverter, DMW-GFC1, ger helt nya perspektiv åt både fotografering och uttryck. Påskruvad på antingen H-PS14042 eller H-H014 ger konvertern en unik bildvinkel på 120 grader och bidrar till ett extremt skärpedjup.

Compatibility* Wide Conversion LensDMW-GWC1 Tele Conversion LensDMW-GTC1 Macro Conversion LensDMW-GMC1 Fisheye Conversion LensDMW-GFC1
H-PS14042 O O O O
H-H014 O - O O

*As of January 9, 2012

Finns i butik i April

Rekommenderat ca pris:

Vidvinkelkonverter DMW-GWC1

Telekonverter DMW-GTC1

Makrokonverter DMW-GMC1

Fisheye-konverter DMW-GFC1

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Sandler, Panasonic Nordic, hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se