FZ200 – en superzoom utöver det vanliga

När Lumix introducerar sina nya FZ-modeller tar de ett stadigt grepp om kategorin superzoomare. Och det är förstås den mer avancerade modellen FZ200 som står för de flesta nyheterna. Vad sägs om till exempel en telezoom på 600 mm med en ljusstyrka på suveräna F2,8 rakt igenom – eller videofilmning med 120 bps i HD?

Främst är det alltså den kraftfulla zoomoptiken Leica DC Vario-Elmarit som imponerar med en ljuskänslighet på F2,8 över hela registret – från den fina vidvinkeln på 25 mm till det yttersta teleläget på 24x optisk zoom (motsv 600 mm). Det är ett konststycke som inte har sin motsvarighet ens bland proffsgluggarna!

Tack vare Intelligent Zoom och Intelligent Resolution-tekniken kan FZ-modellerna prestera 48x zoom med fortsatt mycket hög kvalitet. Och för den som absolut inte kan tänka sig digital förstärkning finns en ny telekonverter (DMW-LT55) på x1,7 vilket ger en optisk zoom på hela 1020 mm.

Bildplattan hos FZ200 är den nya MOS-sensorn på 12,1 megapixlar som i kombination med den avancerade bildprocessorn Venus Engine presterar snabba och exakta bilder, även vid höga ISO-tal. Bildsekvenser på 12 bps är i en klass för sig och tack vare den blixtsnabba autofokusen fångar kameran de mest häpnadsväckande actionbilder med sin fina zoom.

Ny är också den knivskarpa elektroniska sökaren på hela 1,32 MP som visar 100% bildfält och är både snabb och följsam. Även LCD-skärmen lever upp till förväntningarna med sin vridbara 3-tums LCD med 460k pixel upplösning.

De nya FZ-modellerna filmar högupplöst i progressiv AVCHD upp till 1920x1080/50p men också i MP4 för snabb och enkel uppladdning till YouTube. Ljudet spelas in i stereo förstås och med effektiv brusreducering för klar och tydlig ljudåtergivning. Filmare med ännu större krav uppskattar säkert ingången för extern mikrofon. För läckra slowmotion-sekvenser kan FZ200 även filma 120 bps i HD eller 240 bps i VGA.

Samtidigt med FZ200 lanseras även prisvärda FZ62, som delar många av fördelarna hos sitt exklusivare syskon. Optiken har samma höga zoomkapacitet och MOS-sensorn på 16 MP säkerställer högsta skärpa och upplösning.

Lumix nya FZ-modeller introduceras i butik i augusti

Priserna är ännu ej fastställda.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Anders Håll

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press

Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: