GH3 är en brytpunkt för professionell fotografering

Lumix DMC-GH3 är en unik systemkamera som kombinerar yrkesfotografens kvalitetskrav på foto och film med äventyrarens jakt på lätthet och tålighet. GH3 innebär på så sätt en brytpunkt för många professionella fotografer som söker ett mer portabelt format men vägrar göra avkall på absolut bildkvalitet.

GH3 är den kraftfullaste spegellösa systemkameran hittills. Såväl film som foto fångas och levereras på högsta nivå samtidigt som det tåliga och smidiga huset gör den extremt lätt och pålitlig vid krävande fotografering. Digital Live MOS-sensorn på 16 MP i kombination med den högpresterande bildprocessorn Venus Engine ger maximal utdelning på de 550 gram som kameran väger (inkl. batteri och SD-kort). Och då är huset ändå både väder- och dammskyddat och utrustad med ett rejält grepp som ligger skönt i handen.

Det senaste tillskottet i Panasonics så kallade LUMIX G ecosystem imponerar med sin blixtsnabba autofokus och med vilket tempo kameran jobbar. Sekvenser på 6 bps med full upplösning gör att kameran alltid får med sig perfekta bilder även vid snabba rörelser. Och när vi växlar över till film levererar GH3 knivskarp 1080/50p Full HD i AVCHD, men kan också filma högupplöst i MOV med en bitrate på 72 Mbps samt i MP4-format, vilket gör det enkelt att anpassa inspelningen till uppdraget.

GH3 flyttar fram gränserna för hela Micro 4:3-formatet när det gäller förmågan att hantera ljus – eller snarare bristen på ljus. Den nya, högkänsliga Live MOS-sensorn och ny avancerad brusreduceringsteknik gör att kameran följer med ända upp till ISO 25600 i utökat läge. Den fritt vinklingsbara 3,0”-skärmen på 614k pixel använder nyutvecklad OLED-teknik, liksom den elektroniska 1,74 MP sökaren. Dubbla OLED bidrar till en bättre batterikapacitet och visar bilderna in i minsta detalj även ur snäva sidovinklar.

Kameran är full av funktioner som säkerligen kommer att uppskattas av mer avancerade användare, till exempel integrerad wifi som gör att du snabbt kan strömma bilder via din smartphone eller surfplatta till arbetskollegor eller kunder. Med LUMIX Link-appen (Android och iOS) i smartphonen kan kameran också fjärrstyras och ta bilder utan att du ens håller i den. Och med LUMIX CLUB Cloud Sync kan du ha en automatisk backup klar direkt efter en heldags fotografering. Annat som kommer att tilltala proffsen är ingångar för mikrofon och hörlurar, time-code och slow-motion direkt i kameran, intervallbilder med timer-funktion och mycket mer.

För GH3-proffsen introduceras ett vädertätat vertikalhandgrepp (DMW-BGGH3E) med plats för extra batteri som kan utöka kapaciteten till upp till 1000 bilder med dubbla batterier (tillkommande). Ny är också blixtmodellen DMW-FL360LE med extra LED-lampa för video och trådlös styrning samt DMW-MS2E, som är en högkänslig riktad stereomikrofon med inbyggd brusreducering.

LUMIX G X VARIO 35-100mm F2.8 - en ljusstark telezoom som utnyttjar hela potentialen hos GH3

Mycket passande lanseras tillsammans med GH3 en verkligt proffsig telezoom med f2,8 över hela registret. Och ett 35-100mm är förstås precis vad som behövs för att komplettera det kritikerrosade 12-35mm-objektiv som Panasonic släppte tidigare i våras. Det eleganta höljet är tillverkat i aluminium och väderskyddat för att motstå stänk och smuts. På insidan hittar vi en uppsättning om 18 element i 13 grupper med 2 ED och 1 UED-linser. Här hittar vi också Panasonics effektiva antireflexbehandling Nano Surface Coating och det erkända optiska bildstabiliseringssystemet Power O.I.S. Kort sagt, en telezoom helt i nivå med GH3.

DMC-GH3 och optiken introduceras i butik i slutet av oktober.

GH3 kommer säljas som endast kamerahus, i kit med 14-140mm samt i kit med 12-35mm.

Priser är ännu ej fastställda.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Anders Håll

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press

Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se