Kompakt digitalkamera med24x superzoom och Full-HD-video

Med en brännvidd som motsvarar 25 – 600 mm i en 35mm-kamera och möjligheten att filma i full HD får alla typer av kameraentusiaster – även nybörjare – chansen till helt nya bilder och kompositioner med Lumix DMC-FZ150. Kameran erbjuder dessutom spännvidden från intelligent automatisk bildtagning till helt manuella inställningar.

Lumix DMC-FZ150 är försedd med ett högkvalitativt 25 mm vidvinkelobjektiv från Leica, som är behandlat med Panasonics egenutvecklade teknik för att minska ljusreflexer, ”nano surface coating”. Tekniken innebär att linsen beläggs med en struktur som kraftigt minskar ljusreflexer, skuggor och ”spökbilder” i synligt ljus.

Panasonic har även förbättrat den optiska bildstabilisatorn ”Power OIS” med att inkludera ”active mode” vilket avsevärt förbättrar bildstabilisering även när man tar bilder eller filmar under tiden man går.

Kamerans MOS-sensor på 12,1 megapixel och Panasonics högpresterande signalprocessor ”Venus Engine HD III” innebär högpresterande bildlagring när det gäller såväl känslighet som hastighet. Det innebär till exempel videoinspelning i full HD i AVCHD, eller stillbildsserier med upp till 12 bilder per sekund i full upplösning.

Risken att ögonblicket kommer som en snigel och försvinner som en blixt utan att du hinner med är betydligt mindre tack vare den ultrasnabba autofokusen på cirka 0,1 sekunder.

För den som så önskar går det att fotografera med fullständigt automatiska eller manuella inställningar både i stillbilds- och videoläge.

3D-bilder går att skapa i 3D photo mode. Dessa bilder kan senare enkelt upplevas på en VIERA 3D HDTV eller annan MPO-kompatibel 3D-utrustning.

DMC-FZ150 kommer ut i butik i slutet av sept.

Pris är ännu ej fastställt.

Ytterligare nyheter från Panasonic:

Uppdaterad programvara för DMC-LX5

Den senaste uppgraderingen av programvaran för DMC-LX5 ger bland annat cirka 23 % snabbare autofokusering i vidvinkelläge och ökad brusminskning vid fotografering med höga ISO-tal (1600/3200). Även slutartiden för fotografering med öppen slutare har utökats från 60 sekunder till 250 sekunder, vilket till exempel förenklar vid fotografering av fyrverkerier, nattfotografering eller för tagning av bilder på natthimlen. Kameran har även fått nya funktioner som ”miniature mode” och ytterliggare förbättrat bildstabilisatorn med ”active mode”.

Uppdateringen kan laddas ner från och med den 13 september klockan 06:00 via: http://panasonic.jp/support/global/cs/dsc.

Wi-Fi kameran DMC-FX90 kommer till Sverige 2012

Panasonic kommer under våren 2012 att lansera en kompakt digitalkamera som via inbyggt kort för trådlösa nät kan skicka över sina egna bilder och videofilmer direkt till internet eller andra mottagare. Sociala medier erbjuder idag stora möjligheter att snabbt publicera egna bilder. Ofta sker det med hjälp av mobiltelefonernas inbyggda kameror av varierande kvalitet. Med DMC-FX90 kommer möjligheterna att på ett mycket enkelt och snabbt sätt föra över bilder av hög kvalitet.

För mer information kontakta:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Frida Löwengren
Tel. 08 545 472 59
frida.lowengren@text100.se

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se