Kompakt HiFi från Panasonic – trådlös och kompromisslös

Panasonic förstärker nu sortimentet av små kompakta HiFi-system. Efter framgångarna med SC-PMX5 som kom 2012, introducerar man nu både PMX7 och PMX9 i samma anda. Förutom en ny digital förstärkare och enkelt och smart hantering via smartphone, streamar systemen trådlöst via Bluetooth och PMX9 dessutom via AirPlay med högsta kvalitet.

Streaming. Trådlös överföring av ljud från smartphones, surfplattor och andra digitala källor har förändrat sättet vi lyssnar på musik. Men i många fall har inte ljudkvaliteten riktigt hängt med. Det gäller inte minst den uppsjö av streamande högtalare och mikrosystem som poppar upp överallt. Med årets helt nya PMX-system presenterar Panasonic en lösning som även kräsna lyssnare kan ta till sina hjärtan. Och öron.

PMX-systemen spelar musik från CD, iPhone5, iPod touch (5e gen) och USB-källor med en klarhet och kraft som mer än väl motsvarar förväntningarna. Den digitala förstärkardelen på 2 x 60W hanterar musiksignalen direkt i sin ursprungliga digitala form utan analog konvertering – hela vägen fram till högtalarutgången. Det är också en av anledningarna till den dramatiska reduceringen av brus och andra störningar.

Systemen har utrustats med en rad tekniska lösningar som lyfter ljudåtergivningen ytterligare ett par snäpp. Ett exempel är LincsD-förstärkaren som minimerar jitter som annars kan uppstår i den digitala processen. Den digitala ingången för anslutning av en iPhone5 eller iPod touch (5e gen) förser systemet med en perfekt digital signal utan D/A-omvandling med ett rent och klart ljud som resultat.

Högtalarna är extremt genomarbetade och trots formatet handlar det här om gedigna 3-vägshögtalare med basreflexsystem som levererar klang i alla register och en bra botten. En 1,5 cm Piezo supertweeter adderar den där särskilda lystern i diskanten. De nya systemen har fått en finare domediskant samt ordentliga skruvterminaler. Toppmodellen PMX9 har dessutom utrustats med ”flat front” högtalarelement och en extra fin ”high-performance” supertweeter.

När det gäller den streaming stoltserar PMX9 med superb överföring av både DLNA/FLAC och Airplay/Apple Lossless, medan PMX7 tillfredsställer alla utom de mest kräsna med sin Bluetooth med Remaster-funktion. Med appen Panasonic Music Streaming installerad fungerar smartphonen som display och kontroll av ditt samlade musikbibliotek och gör det enkelt att hantera.

Den invändiga avancerade tekniken matchas också av ett exklusivt yttre med frontpanel i aluminium med hairline finish. PMX9 har också högtalare i högblank pianolack-finish.

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

För lån av testprodukter kontakta:

Northen Link PR
Frida Löwengren
frida@northernlinkpr.com

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Eriksson, Panasonic Nordic, jonas.eriksson@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,30 biljoner yen (68 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2013. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se