Kompakta kameranyheter från Panasonic

Under våren uppdaterar Panasonic sitt sortiment av Lumix kompaktkameror på bred front. Årets modeller har genomgått en hel del intressanta förbättringar generellt, men störst fokus hamnar ändå på lanseringen av den helt nya SZ-serien, som elegant kombinerar det bästa av två världar – den estetiska och den funktionella.

Mycket av den teknik som Panasonic introducerat i sina mer avancerade kameror har undan för undan letat sig ner genom hela Lumix-sortimentet. Idag är alla modeller utrustade med den populära programvalsautomatiken iA – Intelligent Auto samt den smarta Intelligent Zoom-funktionen, som förlänger det optiska omfånget. Och på tal om optiken har nu även de enklaste kompaktkamerorna optisk bildstabilisering.

En kul finess som är gemensam för alla de nya modellerna är Panorama shot, som gör att du kan panorera upp till 360 grader medan kameran hjälper dig att foga bilderna perfekt.

DMC-SZ7 och DMC-SZ1

Det kanske mest intressanta nytillskottet i sortimentet är den helt nya SZ-serien, som kombinerar kraftfull zoomoptik med ett superkompakt format. Nyckeln till formulan är att man lyckats komprimera det erkända LEICA DC VARIO-ELMAR objektivet på 25mm och 10x optisk zoom (motsv. 25 – 250mm). Baksidan rymmer en stor högupplöst 3-tumsskärm som automatiskt anpassar ljusstyrkan till omgivningen.

Serien kommer till en början med två modeller, SZ7 och SZ1. Båda är verkligen supertunna – endast 21 mm på tjockaste stället. Det som främst skiljer dem åt är att SZ7 har begåvats med en helt nyutvecklad MOS-sensor på 14,1 MP som inte bara är extremt ljuskänslig, den gör också att SZ7 kan filma i Full HD (1080i) ta HDR-bilder och hela 10 bps seriefoto med full upplösning. Hit hör också den ultrasnabba autofokusen (0,1 sek!), som vi känner igen från Lumix senaste systemkameror.

SZ-modellerna är utrustade med ett antal kreativa förinställningar. Till exempel ”Miniature Effect” som skapar effekten av ett diorama, eller ett tittskåp genom att bakgrunden suddas samtidigt som mättnad och kontraster i fokus förstärks. Man hittar också en Auto Retouch-funktion som automatiskt hjälper till att lyfta eller anpassa ljus och kontrast i bilden. De har också den praktiska fördelen att kunna laddas via USB-ingången, antingen via ett standarduttag eller via USB-utgången på datorn. Smidigt och smart!

SZ7 kommer i svart medan SZ1 kommer erbjudas i hela fem färger, svart, violett, silver, röd och blå.

DMC-FS45 och DMC-FS40

FS-modellerna tar ett stort steg framåt jämfört med föregående generation. Främst är det optiken som får ett rejält lyft med ett Leica DC VARIO-SUMMARIT objektiv, avancerad vidvinkel på 24mm och en bländare på hela F2,5, vilket är rätt ovanligt i den här kategorin. Zoomkapaciteten har utökats till 5x optisk och förlängs till 10x i Intelligent Zoom-läge.

Båda filmar i HD-kvalitet (720p) men medan FS45 spelar in i MP4-format och kan zooma, nöjer sig FS40 med rörlig JPEG och fast brännvidd. FS45 har större LCD-skärm, något högre upplösning samt möjligheten att ladda batteriet via USB-ingången. Den är också utrustad med en del extra förinställningar som till exempel ”Miniature Effect” som skapar illusionen av ett diorama. I övrigt är modellerna snarlika.

FS45 lanseras i färgerna svart, champagne, röd, silver, och violett medan FS40 kommer i färgerna blå, svart, rosa och silver.

DMC-S2

Den enklaste modellserien i Lumixsortimentet kompletteras med nya DMC-S2 med en ny CCD på 14,1 mp, video i HD-kvalitet (720p) och den nya Intelligent Resolution-tekniken som gör att det optiska zoom omfånget kan utökas till 8x i (Intelligent Zoom-läge). Formatet är fortsatt superkompakt liksom det enkla handhavandet med bland annat LUMIX Image Uploader, den perfekta funktionen för att lägga upp senaste upplevelserna på Facebook eller YouTube.

S2 kommer du kunna köpa i svart eller rosa.

Kamerorna finns tillgängliga i butik i mars.

Pris på kamerorna är ännu ej fastställt.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:
Hanna Sandler, Panasonic Nordic, hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se