Lumix GF5 – en ovanligt liten milstolpe

Lumix DMC-GF5 är det fullständiga namnet på en av vårens stora nyheter i kategorin ultrakompakta systemkameror. Nykomlingen nära nog tangerar GF3:an i litenhet och tillsammans med den nya skarpa, snabba och superkompakta powerzoom-optiken har Panasonic lyckats sätta ihop ett unikt systempaket som utmanarna kommer att få svårt att matcha. Designmässigt har den också tuffat till sig från sin föregångare, fått ett bättre grepp, tydligare knappar och en mer solid känsla i materialen.

Men det är den extremt höga bildkvaliteten och snabbheten som gör GF5 till en ny milstolpe. En viktig kugge i den utvecklingen är den helt nyutvecklade Live MOS-bildplattan på 12,1 megapixlar, som gjort det möjligt att vässa kamerans ISO-prestanda till 12800 (extended). Även bildprocessorn Venus Engine har uppdaterats med ny Multi-NR brusreduceringsteknik som gör att GF5 kan ta bilder där både ljusa och mörka bildpartier återges med minimalt bildbrus. S/N-förhållandet är faktiskt hela 6 dB lägre än hos föregångaren.

Autofokusen är snabbare och mer exakt än någonsin tidigare. Liksom alla Lumix systemkameror använder GF5:an sig av Contrast AF vilket ger en mer korrekt fokusering, särskilt när man fotograferar med ljusstark optik. Med en reaktionstid på 0,09 sekunder är det en enkel match att fånga snabbrörliga motiv och om motivet dyker upp plötsligt i bild rekommenderas den otroligt effektiva Touch AF-funktionen och du fokuserar enkelt med ett lätt fingertryck direkt på motivet på LCD-skärmen.

Och när ändå LCD-skärmen är på tal imponerar GF5 med en helt ny ljusstark 3-tums skärm på hela 920 000 punkter. Förutom att den visar dina bilder med en fantastisk upplösning, bjuder den också på ett nyutvecklat gränssnitt med läckert animerade menyer och personliga bakgrundsbilder – ungefär som på en smartphone.

Spännande är också GF5:ans nya Creative Control som förenklar för fotografer som vill experimentera med olika effekter i sina bilder. Här finns allt ifrån konventionella filter till mer lekfulla, som till exempel Miniature Effect, Low Key och Toy Effect. Varje effekt kan ställas steglöst och du kan på skärmen följa hur bilden påverkas beroende på hur du ställer in parametrar som färg, mättnad och kontrast.

Det finns således många nya funktioner som gör att GF5 blir roligare att fotografera med. Men det blir också roligare att filma. Dels kan kameran numera filma i MP4-formatet, vilket underlättar om du till exempel vill lägga upp video på YouTube. Dels har den utrustats med en topplacerad stereomikrofon som ljudmässigt kompletterar den utmärkta bildkvaliteten. Full HD 1080i förstås och i AVCHD för dem som verkligen vill få ut mesta möjliga av kameran.

DMC-GF5 introduceras i butik i juni och kommer då i kit med standardzoom 14-42mm eller med x-optiken 14-42mm powerzoom.

Mer information om GF5 hittar du om du laddar hem gratisappen "LUMIX G Experience" från iTunes App Store. Här finns information om hela Lumix G-sortimentet, utförliga beskrivningar av kamerornas tekniska finesser och inte minst en hel del intressanta jämförelser med konventionella systemkameror.

Priset är ännu ej fastställt.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Anders Håll

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press

Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler, Panasonic Nordic, hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic filial till Panasonic Marketing Europe GmbH, Germany har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna TV, kameror, Blu-ray, Hemmabio, Hifi, Kontorsprodukter, Telekommunikation, Värmepumpar, Hushållsprodukter, Batterier, Professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se