Lumix TZ30 tar dig med på nya resor

Pass, pengar och biljetter är packade. Och högst upp i ryggsäcken ligger nya Lumix DMC-TZ30 och väntar på nästa äventyr. TZ-modellerna har blivit kända som de optimala resekamerorna – kompakta och lätta, men ändå fullpackade med teknik som vi normalt hittar hos större och dyrare systemkameror. Och nya TZ30 överträffar sina föregångare med både finesser och vässade prestanda.

TZ-modellerna har hört till marknadens mest populära kompaktkameror sedan de introducerades. Panasonic har sedan slipat vidare på det vinnande konceptet och modellerna har blivit mindre, lättare och mer kompetenta undan för undan. 2012 års upplaga har nyheter som till exempel ny högkänslig MOS-sensor på 14,1 MP, en blixtsnabb autofokus som fokuserar på 0,1 sekund samt mängder av bildförbättringsfunktioner som Auto HDR, Auto Retouch och Panorama shot.

Det som kanske mest har bidragit till att göra TZ-modellerna så populära är den extrema LEICA DC VARIO-ELMAR zoomoptiken. Panasonic har lyckats konstruera ett objektiv som presterar från 24 mm vidvinkel till 480 mm (20x optisk) zoom och med en enastående skärpa över hela omfånget. En nyckel till det lysande resultatet är naturligtvis samarbetet med Leica, en av världens främsta tillverkare av kameraoptik. En annan nyckel är den nya nano-coatingen, en ytbehandling av linsglaset som i det närmaste helt eliminerar reflexer och skuggor. Tekniken har man lånat från den mer avancerade systemoptiken i G-serien.

Den snabba sensorn och processorn gör att TZ30 kan ta upp till 10 bilder i sekunden med full upplösning. Video spelas förstås in i Full HD/50p i AVCHD men det mer datorvänliga formatet MPEG4 finns numera som ett alternativ. Ljudet kan spelas in med Dolby Digital Stereo Creator och har automatisk windcut vilket ger naturliga och klara upptagningar i vardagssituationer både inomhus och utomhus.

En praktisk nyhet är att GPS-funktionen uppdaterats med visning av karta som laddas in från medföljande DVD. För flitiga resenärer kan bilderna automatiskt taggas med land, stad, plats och namn på sevärdhet. Och apropå praktiska nyheter har TZ30 nu också möjlighet att ladda batteriet via USB-ingången, ett smidigt komplement till batteriladdaren.

Skärmen är fortfarande den 3 tum stora touchskärmen, som både är knivskarp med sina 460 000 pixlar och som ställer in ljusintensiteten beroende på det omgivande ljuset. TZ30 är utrustad med flera smarta touchfunktioner som Touch AF, Touch Zoom och Touch Shutter, vilket ger blixtsnabb kontroll direkt på skärmen.

DMC-TZ30 kommer att finnas i färgerna svart, silver, brun och vit.

DMC-FX80

Till Panasonics finare kompaktkameror hör också nya FX80, den kanske mest avancerade modellen för kräsna fotografer som har ultrakompakt format högst upp på prioriteringslistan. Den fina LEICA DC VARIO-SUMMARIT optiken på hela 24mm vidvinkel och 5x optisk zoom har förbättrats och ljuskänsligheten har utökats till f2,5. Detta i kombination med en ny intelligent brusreducering gör att FX80 imponerar vid fotografering vid svagt ljus.

Kameran har utrustats med en mängd nya bildinställningar som Miniature Effect, Toy Camera, Soft Focus, Panorama Shot och ett läge för 3D-foto. Video kan spelas in i både Full HD AVCHD och MP4 med stereoljud. Nytt är också möjligheten att ladda batteriet via USB-anslutningen.

DMC-FX80 kommer i svart.

Kamerorna finns tillgängliga i butik i mars.

Pris på kamerorna är ännu ej fastställt.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

Text 100
Tamara Samadi
Tel. 08 545 517 70
tamara.samadi@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren
Senior Nordic Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
mac.berggren@eu.panasonic.com

Hanna Sandler
Nordic Jr Product Manager
Lumix / Camcorder / Rec. Media
hanna.sandler@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: