LX7 trollar med ljuset

Lumix DMC-LX7 är något så ovanligt som en kompaktkamera som bemästrar ljuset på proffsnivå. Den högklassiga Leica Summilux-optiken med en ljusstyrka på hela F1,4 och en ny MOS-sensor har fintrimmats för maximal bildkvalitet och resultatet är i det närmaste magiskt.

En spännande trend är utvecklingen av de riktigt exklusiva kompaktkamerorna, den kategori som även professionella fotografer gärna har med sig i kameraväskan. Det är en trend som Panasonic med sin LX-serie har varit med om att skapa och som man nu kröner med nya DMC-LX7 – en modell för verkliga finsmakare.

Leica DC Vario-Summilux på F1,4-2,3 med 3,8x optisk zoom (motsv 24-90mm). Egentligen finns så mycket spännande att säga om det här objektivet att det räcker till en egen artikel. Ett objektiv med F2,8 anses normalt vara ett mycket ljusstarkt, men faktum är att ett F1,4 är hela 400% starkare. Det här gör tydlig skillnad vid fotografering i svagt ljus inomhus eller när skymningen faller – LX7 är en virtuell nattuggla.

Även F2,3 i teleläget är mycket ovanligt. Det stora ljusinsläppet gör det till exempel möjligt att välja kortare slutartid, vilket ger skarpare bilder även i svagt ljus. Ljusstyrkan gör också lättare att jobba med kreativt med skärpedjup och med mjuka, nyanserade skuggor. LX7 har också ett inbyggt ND-filter som öppnar för fotografering med längre slutartider, t ex ett forsande vatten. För kreativa fotografer finns också en lång rad nya spännande filter – allt ifrån stjärnfilter till Smooth Defocus.

LX7 har fått en ny 1/1,7” högkänslig 10,1 MP MOS-sensor vilket ökar känsligheten med 1,5dB jämfört med föregångaren LX5. Resultatet visar sig bland annat i form av högupplösta bilder med fantastisk skärpa och fin nyansering också vid låga ISO-tal. Den uppdaterade optiska bildstabilisatorn POWER O.I.S. bidrar ytterligare till den fina skärpan.

För att kameran ska bli intressant för den fotokunnige krävs förstås full manuell kontroll. LX7 erbjuder manuell bländare direkt på objektivet, medan fokuskontroll och slutartid ligger praktiskt på tumgreppet. Den ljusstarka 3-tumsskärmen på 920k pixlar ger snabb kontroll av bildkvaliteten och kan kompletteras med en extern sökare för den som så önskar.

LX7 filmar nu högupplöst i progressiv AVCHD (upp till 1920x1080 50p) men också i MP4 för snabb och enkel uppladdning till YouTube. Stereo förstås och med effektiv brusreducering för klar och tydlig ljudåtergivning.

DMC-LX7 och optiken introduceras i butik i augusti

Priset är ännu ej fastställt.

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Anders Håll

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press

Password: panasonic09

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: