Mini ECOi – ny flexibel VRF för mindre kommersiella lokaler

Panasonic värmepumpar utökar sin serie VRF-system med nya Mini ECOi hösten 2011. Den smidiga pumpen levererar grön energi tack vare högeffektiv uppvärmning och kylning och är speciellt utvecklad för flerbostadshus och mindre kommersiella lokaler.

Panasonic har använt sig av en rad innovativa tekniker i Mini ECOi för att erbjuda industrins bästa COP-värde. Bland annat har man designat om fläktar, fläktmotorer, kompressorer och värmeväxlare. Med ett effektivare kylmedel, R410a, och en DC-inverter reduceras både CO2-utsläpp och driftskostnad.

Flexibilitet och bakåtkompabilitet

– Vi har märkt att det finns ett utbrett behov av en effektivare energilösning för mindre kommersiella lokaler och flerbostadshus. Med kyleffekt mellan 12kW och 15,5kW i tre storlekar, och med möjlighet till nio innedelar erbjuder Mini ECOi både imponerande prestanda och flexibilitet för både små och mellanstora lokaler. Dessutom är den nya pumpen en expansion av våra tidigare VRF-system och kan därför kopplas till redan befintliga innedelar och kontrollsystem, säger Sofia Törnlöf, Product Manager på Panasonic Aircon.

Nya Mini ECOi finns exklusivt hos Panasonics återförsäljare i enfasversion från oktober 2011, trefasversionen släpps december 2011.

Produktegenskaper:

•                    Branschledande COP: 4.62 (4HP)

•                    DC inverter kombinerad med R410a ger hög effektivitet

•                    Rörlängd: 120 m (total rörlängd: 150 m)

•                    Maximal skillnad i höjdled mellan utedel och innedelar: 50 m

(40 m om utedelen placeras under innedel)

•                    Höjdskillnad mellan innedelar: 15 m

•                    Elförsörjning från enfas eller trefas

•                    Startström på 1 ampere

•                    Tre storlekar: 4HP / 5HP / 6HP

•                    Högsta antal kopplade innedelar:

4HP (6 delar) / 5HP (8 delar) / 6HP (9 delar)