Ny FZ-modell med klassledande 60x ultrazoom

Konkurrensen tätnar i kategorin superzoomkameror. När Panasonic nu introducerar Lumix DMC-FZ72 sätter man en ny måttstock för vad en kompaktkamera kan klara av tack vare ett fenomenalt 60x zoomobjektiv som dessutom bjuder på en 20 mm ultravidvinkel. Samtidigt lanseras kompakta och exklusiva DMC-XS3, laddad bland annat med integrerade retuscheringsfunktioner.

Som en uppföljare på populära FZ62 kommer Lumix under sensommaren med modellen FZ72 som uppgraderats på en rad punkter. Mest imponerande är förstås den kraftfulla Lumix DC Vario-optiken, som utrustar sin fotograf med ett gigantiskt zoomomfång. Från den exceptionella breda vidvinkeln på 20 mm förflyttar man sig raskt närmare sitt motiv och behöver inte sluta förrän vid 1200 mm, vilket alltså motsvarar 60x optisk zoom.

Med den digitala zoomen aktiverad disponerar man hela 120x och tack vare Panasonics unika Intelligent Resolution-teknik behöver man knappast tulla på bildkvaliteten. Panasonic tillhandahåller också en telekonverter på 1,7x (DMW-LT55, extra tillbehör), vilket ger ett totalt optiskt omfång på 4000 mm eller smått otroliga 10000 mm inklusive digital effekt. Här pratar vi till och med om att fånga planeten Saturnus ringar på bild!

FZ72 imponerar med en ljuskänslighet på F2,8-5,9 och tillsammans med den nya ljuskänsliga MOS-sensorn kan kameran ta sig an svåra ljusförhållanden med mycket gott resultat. ISO-justeringen kan ställas upp till 6400 i High Sensivity-läget. Den elektroniska sökaren är på 202 000 punkter och visar 100% bildfält medan LCD-skärmen på 3 tum och 460k pixel upplösning uppfyller alla förväntningar i kategorin.

Kameran filmar högupplöst i progressiv AVCHD upp till 1920x1080/50p men också i MP4 för snabb och enkel uppladdning till YouTube. En av de tydligaste uppdateringarna mot förra modellen är ljudpptagningen. En ny mikrofonkonstruktion som effektivt filtrerar bort vindbrus, gör att man kan filma även vid svåra och blåsiga förhållanden.

Raffinerad och elegant – nya XS3 kommer i höst

Nya superkompakta DMC-XS3 ser kanske avskalad ut med sitt eleganta metallhölje, men ruvar på en bildkvalitet som man inte alltid kan räkna med i den här klassen. Tack vare en MOS-sensor på 14,1 MP, ljusstark optik från F2,8 och avancerad bildprocessor kan XS3 bemästra både skymningar och mörker med den äran. Dessutom är den utrustad med en rad kreativa effekter, men mest spektakulär är nog ändå kamerans ”Beauty Retouch Mode” som gör det möjligt att retuschera ett ansikte nästan hur som helst. Förinställningar på olika tema som ”Glamour” eller ”Elegant” samt foundation, tandblekning och reduktion av blänk öppnar för spännande efterbearbetning. XS3 kommer i svart eller i brun färg och är synnerligen konkurrenskraftigt prissatt.

Både FZ72 och XS3 introduceras i butik i augusti. Priserna är ännu ej fastställda.

För högupplösta bilder logga in på:

User: press

Password: panasonic09

För lån av testprodukter kontakta:

Northen Link PR
Frida Löwengren
frida@northernlinkpr.com

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Sedan starten 1918 har företaget expanderat globalt och driver nu över 500 konsoliderade företag över hela världen Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan och redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,30 biljoner yen (68 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2013. Panasonic arbetar för att skapa nya värden genom sina innovationer och hoppas att det kan underlätta i livet och skapa en bättre värld för våra konsumenter. För mer information om Panasonic besök företagets webbplats på http://panasonic.net/.

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 80 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, Vitvaror, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, telekommunikation, övervakning, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se