Ny kompaktkamera flyttar in bland proffsen

Nya Lumix DMC-LF1 är en smidig kompaktkamera som gärna tar plats bland proffsens favoriter. Med ett ljusstarkt F2.0 Leica Summicron och elektronisk sökare har LF1 potential att gå in som en liten och lätt ersättare när systemkameran blir för klumpig att ha med sig. Och här finns allt man kan önska sig i form av WiFi, NFC och videomöjligheter.

Panasonic har sedan tidigare en naturlig position bland de kompakta high-endkamerorna med sin LX-serie. Nu kompletterar man alltså med LF1, som utrustats med en helt ny 12,1 MP MOS-sensor och hög ISO-känslighet för fotografering under svåra ljusförhållanden. Det lätta och kompakta kamerahöljet ståtar med optik på en nivå som man sällan ser i kategorin. Med 28-200mm F2.0 LEICA DC VARIO-SUMMICRON med 7,1x optisk zoom är kameran konstruerad för att fånga perfekta bilder i de flesta fotosituationer – från panorama över vidsträckta landskap till avancerat porträttfoto.

Det är bildkvaliteten som avgör om kameran kommer till användning. Med LF1 introducerar Lumix en helt ny MOS-sensor på 12,1 MP. Den höga känsligheten ger ett ISO-område på imponerande 80 – 12800, vilket bland annat gör det möjligt att ta bilder med dramatiska kontraster med hög upplösning i alla delar. Den uppdaterade Venus Engine-processorn rymmer ny brusreduceringsteknik och teknik som mjukar upp och jämnar till pixliga kanter. Processorn bidrar också till den högpresterande videokapaciteten med Full HD-upplösning i både AVCHD- och MP4-format.

Med den höga ambitionsnivån följer förstås full manuell kontroll. En kontrollring närmast kamerahuset styr bländare, slutartid och zoom med minsta möjliga rörelser. Under rubriken kontroll hittar man också en 0,2-tums elektronisk sökare, som underlättar rejält vid ljusstarka fototillfällen som till exempel på stranden eller i skidbacken. Kameran har också stora kreativa förmågor – både vid fototillfället i form av Creative Control och i efterredigeringen i form av Creative Retouch, båda med 15 olika filtereffeketer. Här finns också ett Creative Panorama-läge som ger fantastiska möjligheter till riktigt storslagna landskapsbilder.

Den inbyggda WiFi- och NFC-tekniken gör det enkelt att ansluta till nätverk och dela med sig av bilder och filmer. När WiFi-anslutningen väl har upprättats en gång räcker det med att låta kameran vidröra en smartphone eller surfplatta för att de ska länka till varandra. Och med Panasonics Image app installerad, kan du fjärrstyra exponering, zooma, mm direkt från din smartphone eller surfplatta. Du kan också få en automatisk överföring av bilden till en skärm för att granska t ex skärpa och komposition.

Lumix DMC-LF1 kommer i juni och finns då i svart och vitt utförande. Priset är ännu ej fastställt.

För högupplösta bilder logga in på:

User: press
Password: panasonic09

För lån av testprodukter kontakta:

Northen Link PR
Frida Löwengren
frida@northernlinkpr.com

För mer information, vänligen kontakta:

Mac Berggren, Panasonic Nordic, mac.berggren@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: