Nya Blu-rayspelare packade med underhållning

Årets produkter från Panasonic rullar nu ut i butikerna. Till de spännande nyheterna hör de nya Blu-rayspelarna – packade med avancerad underhållningsteknik. Från trådlös spegling av innehållet på din smartphone/surfplatta via Miracast (Android 4.2) upp till skärmen ansluten via spelaren, till inbyggd webbläsare och massor av nya nätverksfunktioner. Dessutom en ny toppmodell som bjuder på fenomenal upplösning med 4K2K-teknik.

Efter förra årets succémodeller och CES-vinnare följer Panasonic upp med en ännu starkare lineup för 2013. Givetvis bygger man vidare på den prisbelönta tekniken och den elegant diagonala prisma-designen, som nu även kommer med spegelblank silverfinish som matchar Panasonics Viera-skärmar perfekt.

DMP-BDT330 är årets främsta nykomling – en fullutrustad nätverksspelare som med hjälp av avancerad processorteknik med 4K-uppskalning flyttar fram gränserna för bildåtergivning i hemmet. Resultatet är en 4K2K-bild som är ungefär fyra gånger högre i upplösningen än Full-HD. Även ljuddelen matchar med en avancerad 192kHz/32bit-omvandlare samt Twin HDMI, dvs dubbla HDMI-terminaler som gör att ljudet kan ledas separerad från videosignalen för en renare och klarare återgivning.

Modellen BDT230 har samma design som 330 men kommer i svart utförande och samma nivå när det gäller nätverkstekniken. Här finns Miracast som gör det enkelt och roligt att spegla din handenhet via Blu-rayspelaren upp på TV-skärmens storformat. Det gör förstås att allt du kan spela upp på surfplattan nu också kan delas med hela familjen sittande i TV-soffan. Spelaren har inbyggd webbläsare och massor av underhållning via Viera Connect-portalens internettjänster som Facebook, Twitter, Youtube men även populära VOD tjänster såsom SF Anytime, Netflix med mera.

BDT130 är den nya instegsmodellen som sätter ny standard i sin klass. Här finns Full HD 3D, WiFi-kompabilitet, VIERA Connect, DLNA och webbläsare. Tack vare Super Multi Format kan den spela upp de mesta som kommer i dess väg, inklusive FLAC, MP4 och MKV. Kommer i både svart och silverutförande (BDT131) för perfekt matchning till Viera-skärmarna.

Toppmodellen DMP-BDT500 lever vidare och är med sina 4 diskreta 192kHz/32bitars D/A-omvandlare (Burr Brown) ohotad på ljudkung i det mer exklusiva High End-segmentet. För en kompromisslös ljud- och bildfantast finns det fortfarande inte så mycket att välja på i den här klassen. Det bekräftas inte minst av EISA-juryn som valt BDT500 till årets BD-spelare 2012/13. Även förra årets designsuccé DMP-BBT01 lever vidare och kompletterar sortimentet för vänner av compact living och diskret formgivning. Panasonic introducerar också DMP-BD79, en ny superkompakt 2D-spelare, klar för trådlöst nätverk med separat dongle (extra tillbehör) – det perfekta alternativet för de som kanske inte behöver 3D-bild eller andra superfunktioner, men ändå inte vill kompromissa med en förstklassig bildåtergivning. BD79 kommer i både svart och silver.

Panasonic har fått mycket uppskattning för sin cloudbaserade internetplattform Viera Connect, som samlar det mesta av det bästa när det gäller uthållning i TV-soffan. Nya Viera Connect ger en enkel och snabb koll på Facebook-status, Twitter, YouTube eller Skype, samtidigt som det ger tillgång till mängder av applikationer inom sport, film, spel och mycket annat. Här finns till exempel video-on-demand som populära SF Anytime och Netflix och spelaren går att uppdatera vartefter utbudet växer.

Eftersom samtliga modeller är DLNA-kompatibla kan hela familjen uppleva och dela foto, musik och video och multimedia från olika rum i huset utan att störa varandra. BDT500, BBT01, BDT330 och BDT230 är utrustade med trådlös nätverksuppkoppling vilket gör att både VIERA Connect, webbläsare och andra funktioner som BD-Live fungerar utan extern WiFi-dongle eller långa nätverkskablar. Snyggt och smidigt!

De nya Blu-rayspelarna kommer att introduceras löpande i butik under våren.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Eriksson

Nordic Product Sales Manager

Jonas.Eriksson@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Anders Håll

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press

Password: panasonic09

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se