Nya intelligenta funktioner i WJ-NV200 från Panasonic

Panasonics populära inspelningsenhet, WJ-NV200 ”IP Made Simple” får snart
fler intelligenta funktioner med marknadsverktyget, WJ-NVF20 för profilering av ålder och kön.

Panasonic System Networks introducerade NVR-enheten, WJ-NV200 till säkerhetsbranschen under slutet av 2010 och demonstrerade produktens rekordsnabba installation vid årets IFSEC-mässa i Birmingham med en hastighetstävling i bästa ”Top Gear”-stil. WJ-NV200, som redan inkluderar en mängd smarta funktioner, inklusive PC-fri installation, får nu fler unika egenskaper med uppgraderingspaketet[1] ”Business Intelligence Kit”, WJ-NVF20.

NVF20 utökar systemets kapacitet med antalet ansikten som lagras i NV200, och även den hastighet som ansiktet matchas på för att öka effektiviteten av själva detekteringen[2] av misstänkta ansiktsbilder. Även övervakningsförmågan är förbättrad för kommersiella applikationer vid marknadsföring, där profilering av ålder och kön kan ge en mycket värdefull inblick i konsumenters beteende etc.

Kompatibel med kameror i Panasonics ”
I-Pro SmartHD”-familj, gav NV200 möjligheten till ansiktsmatchning i realtid, för att i huvudsak frigöra tid till säkerhetspersonal för en effektivare & tryggare drift med färre misstag, genom en extra uppsättning ”ögon”.

Nu tar NVF20 funktionen för ansiktsmatchning ett steg vidare genom att även addera profilering av uppskattad ålder & kön till systemet.

Denna funktion ger stora möjligheter för i synnerhet kommersiella företag, t ex detaljhandeln, som idag ofta använder osofistikerade lösningar som dörröppnare eller sensorbaserade dörrmattor för att räkna kundbesök under en viss tidsperiod.

Befintlig övervakningsteknik från Panasonic hanterar detta idag samt kombinerat med NVF20 erhålls även profilering av kunders kön och ålder vid en passage, var de rör sig i butik och vad som inhandlas etc.

NVF20 finns i en tre månaders gratisversion och data kan exporteras till CSV[3]-format för analys och rapportering i valfritt program. Via det grafiska gränssnittet i NV200 kan data under en viss tidsperiod, t ex varje timme eller dag visas grafiskt och/eller sparas till SDHC-kort, eller en nätverksansluten PC, vilket förenklar jämförelser av flera platser avsevärt. Anta att du driver en större restaurangkedja och behöver få kontroll över kunder under en rusningsperiod. Med Panasonic NV200/NVF20 kan beslut enkelt prioriteras om för specialerbjudanden på exempelvis dryck eller desert under exempelvis den viktiga söndagslunchen.

Med övervakningsprodukter från Panasonic ”I-Pro SmartHD” samt kraftfulla programvarulösningar som NVF20, visar Panasonic återigen innovation och vilja att driva ner de totala ägandekostnaderna för företag med hjälp av systemkonvergens och applikationsförbättringar.

Kommentarer till Redaktör:

Förbättring av ansiktsmatchningsfunktion:

WJ-NV200 WJ-NV200 med WJ-NVF20
Det maximala antalet personer som kan registreras 16 64
Det maximala antalet ansiktsbilder som kan användas vid matchning 8 32
Hastighet (ansiktsmatchning) 2 ansikten / s 4 ansikten / s*
Multikamera-visning när matchningsfunktionen är aktiverad Max 4 Max 16

För ytterligare information kontakta Panasonic Nordic AB:

Torbjörn Mähler
Produktchef
Torbjorn.mahle@eu.panasonic.com
Jens Ekengren
Försäljningschef
Jens.ekengren@eu.panasonic.com

[1] För användning måste licensnyckel till NVF20 registreras

[3] CSV-flier kan redigeras med hjälp av kalkylprogram som t ex Microsoft® Office Excel®

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektronikprodukter för ett brett spektrum av konsument-, affärs och industriella behov. Baserat i Osaka, Japan, med en nettoomsättning av ¥ 8690000000000 (79 € miljarder euro) för året som slutade den 31 mars 2011. Bolagets aktier är noterade på börser i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC). För mer information om företaget och märket Panasonic, besök företagets hemsida, http://panasonic.net/.

Om Panasonic System Networks Europe (PSNE)
Panasonic System Networks Europe (PSNE), en division av Panasonic, är ledande i utvecklingen av tele-, säkerhets- och bildbehandlingsprodukter, inklusive interaktiva skrivtavlor. Företagets omfattande produktportfölj sträcker sig från företagsväxlar & CCTV-kameror, till DECT-telefoner, dokumentprodukter, elektroniska kassaregister (EPoS-lösningar), Industriella medicinska kameror (IMV), HD Videokonferens, och nätverksprodukter för hemmet. Förutom fullt integrerade system & nätverks lösningar, sträcker sig tjänsteutbudet från konsulttjänster och systemutveckling fram till drift och underhåll.