Nya soundbars gör lika mycket för ögat som för örat

Panasonics nya soundbars utmanar visserligen med ett ljud som matchar storbildskärmen, men frågan är om det inte är den extremt diskreta designen som är årets stora nyhet. Nu finns äntligen möjligheten att rigga äkta hemmabio som kan göra öron och designkritiker lika lyckliga.

En baksida av de allt större och plattare skärmarna är att det blir allt mindre utrymme för riktigt bra TV-ljud. De inbyggda mikrohögtalarna räcker ofta inte ens halvvägs för att matcha den gigantiska skärmen. Med en soundbar löser man problemet enkelt och elegant. Särskilt med årets modeller som med en helt ny formgivning fungerar perfekt med de senaste trenderna inom skärmdesign. Slimmade, eleganta fronthögtalare. Trådlösa, diskreta subwoofers. Hög nivå på material och finish.

Det största systemet SC-HTB770 har förstås konstruerats för att matcha de större skärmarna på 55 tum och uppåt. Finishen håller mycket hög nivå med en borstad stålyta som också täcker högtalarelementen. Monteringen i anslutning till skärmen är fantastiskt flexibel. Om man inte önskar ha den som en soundbar går den att ta isär till en center och två sidohögtalare, som sedan enkelt väggmonteras eller placeras på var sin sida om skärmen på medföljande fotstöd. Modellen ståtar med en avancerad LincsD-förstärkare på 300W, hela 3 HDMI-ingångar och dubbla optiska ingångar.

Modellerna HTB770 och HTB570 har utrustats med Bluetooth vilket gör att man kan använda soundbaren som musikanläggning i vardagsrummet och spela upp musik från exempelvis smartphone/surfplatta eller andra kompatibla källor. De har också ljudfunktionerna Clear-mode Dialogue och Dialogue Level Control, som synkar ljud och bild och förstärker känslan av att ljudet kommer direkt från TV-skärmen.

HTB570 kan utföra nästan samma konststycke som HTB770 när det gäller flexibiliteten men nöjer sig med en 2-kanalskonfiguration i fronten. Uteffekten är på totalt 240W och centralenheten kan ta emot HDMI samt dubbla optiska anslutningar. HTB527 kan det mesta som syskonmodellen HTB570 kan, utom att dela på fronthögtalarna och streama Bluetooth. Gemensamt för alla de tre större systemen är att de kommer med en kraftfull subwoofer med nedåtriktat baselement. De är alla trådlösa vilket gör dem lätta att placera och man slipper störande kabeldragning i vardagsrummet.

Man får titta två gånger innan man upptäcker att det faktiskt är en soundbar. Panelen på SC-HTB170 är i finborstad aluminiumfinish, medan själva högtalarmembranen döljer sig bakom ett finmaskigt aluminiumnät. Höjden är endast 55 mm och bredden passar fint till såväl mindre skärmar som större upp till 50 tum. Den kan placeras på en hylla nedanför TV’n eller monteras direkt på väggen under skärmen där den också kan vinklas upp till 90° för att riktas perfekt mot lyssningsplatsen. En inbyggd sensor känner av hur högtalaren är monterad och anpassar därefter ljudet optimalt. Den integrerade vibrationsdämpade subwoofern bidrar till ett ljud som imponerar i förhållande till den diskreta konstruktionen. HTB170 ansluts enkelt till TV’n med HDMI och kan även användas som musikanläggning tack vare att den kan streama via Bluetooth-kompatibla enheter. Smart och elegant!

De nya soundbar-modellerna lanseras löpande i Norden under våren.

För mer information, vänligen kontakta:

Jonas Eriksson

Nordic Product Sales Manager

Jonas.Eriksson@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100

Anders Håll

anders.hall@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

User: press

Password: panasonic09

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se