Nya Viera-skärmar bjuder på smart underhållning

När Panasonic släpper en ny generation plasmaskärmar brukar de snabbt ta täten i både tester och försäljningsstatistik. Ofta är det bildkvaliteten och den omtalade svärtan som ställer konkurrenterna i skuggan. Men vårens skärmar utmanar både med nya smarta nätverksfunktioner och elegant design.

Panasonic släpper idag sina nya plasmaskärmar under samlingskonceptet Smart VIERA. Och det är inget litet sortiment man presenterar. Hela 6 nya serier i storlekar från 42 till 65 tum, en utökad 3D-lineup och sist men inte minst en rejält uppdaterad plattform VIERA Connect, som nu integrerar med Internet fullt ut och bjuder på stor underhållning.

Överst tronar VT50-serien som kommer i 65, 55 och 50 tum. Med sin heltäckande glasfront och höga tekniska nivå är detta en modell för äkta finsmakare. GT50-skärmarna i 50 eller 42 tum följer upp med bländande THX certifierad 3D-bild och trådlös nätverksuppkoppling. ST50 som blir efterföljare till förra årets G30 serie kommer i hela 4 storlekar (65, 55, 50, 42) och imponerar med sina smarta nätverksmöjligheter. UT50-serien är det perfekta uppsteget till VIERA Connect och lanseras i 50 och 42 tum. XT50-serien kommer i samma storlekar som UT50 och är insteget till 3D med 600Hz HD ready samt tillgång till webb-läsare. X50-serien erbjuder oslagbar bildkvalitet för pengarna med en HD-ready panel med 600Hz i 50 och 42 tum och fina uppkopplingsmöjligheter.

Den största behållningen med de nya Smart VIERA-skärmarna är förstås den oslagbara bildkvaliteten och det gäller vid både 2D och 3D-visning. Detaljerna är skarpa och krispiga även vid snabba actionscener, sportprogram eller avancerade 3D-spel. Den oöverträffade svärtan i kombination med ett exceptionellt kontrastförhållande och nyansrikedom ger en bild med stor närvarokänsla.

Årets plasmaskärmar bygger på paneler med avancerad Neo Plasma-teknik som i modellserierna VT, GT och ST kompletterats med High Contrast-filter och Infinite Black Panel-teknik. 3D-modellerna med Full HD-återgivning har fått vässade bildprocessorer med en skärmuppdatering på hela 2500 Hz (VT och GT) och en färgåtergivning med 24 576 stegs gradation.

De flesta av årets nya skärmar är utrustade med nya VIERA Connect, en cloudbaserad internettjänst som ger dig en enkel och snabb tillgång tlll hyrfilmer, playkanaler, spel, sociala media och mycket annat. Det är lika enkelt att ladda ner appar till VIERA-skärmen som till en smartphone eller surfplatta. Och tack vare den inbyggda webb-läsaren (gäller VT, GT, ST, UT, XT) kan man surfa på ungefär samma sätt som med en dator. Skype-kamera finns som extra tillbehör (TY-CC20W) och gör det möjligt att vara uppkopplad med familj och vänner samtidigt som du tittar på ett TV-program.

Ännu roligare och enklare blir det när man installerar appen VIERA Remote på din smartphone eller surfplatta (Apple och Android). Med denna kan du sedan styra det som händer på TV-skärmen, svepa snabbt mellan olika källor och du får samtidigt ett praktiskt tangentbord till webb-läsaren. Appen finns även som PRO-version (för WT och VT-modellerna) där du kan snabbt och enkelt skifta mellan flera olika källor direkt på skärmen. Med VIERA Remote på smartphonen eller surfplattan kan du använda din mobil/platta som spelkontroll!

Panasonics har satt upp tuffa miljömål för både sin tillverkning och för produkternas miljöpåverkan. Det visar sig också med de smarta VIERA-skärmarna, bland annat genom den extremt långa livslängden på upp till 100 000 timmar och den nya högeffektiva paneltekniken som gjort skärmen effektivare och därmed strömsnålare.

Panasonic fortsätter sitt långa samarbete med THX. Företaget som grundades av George Lucas, har certifierat 5 av de nya Full HD-skärmarna (VT och GT-modellerna) för visning av både 2D- och 3D-material. THX-stämpeln garanterar att bildkvaliteten lever upp till de höga nivåer som många av Hollywoods främsta filmskapare utgår ifrån.

De nya VIERA-skärmarna kommer att introduceras löpande i butik under våren. Priser på skärmarna är ännu ej fastställda.

För mer information, vänligen kontakta:

Mithra Pakdaman
Nordic Product Manager TV
mithra.pakdaman@eu.panasonic.com

För lån av testprodukter kontakta:

Text 100
Anders Håll
Tel. 08 545 517 73
anders.hall@text100.se

Text 100
Tamara Samadi
Tel. 08 545 517 70
tamara.samadi@text100.se

För högupplösta bilder logga in på:

ftp: 94.247.168.181
User: press
Password: panasonic09

Panasonic Corporation är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter. Företagets konsoliderade netto omsättning under det senaste verksamhetsåret som slutade 31 mars 2011 var c:a 79 miljarder EUR. Bolagets huvudkontor har sitt säte i Osaka, Japan och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, Osaka, Nagoya, New York (NYSE:PC).

Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,5 miljarder SEK per år och har mer än 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation,värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: