Panasonic bygger för framtiden

Panasonic Corporation har fått godkänt att gå vidare med byggandet av ”Fujisawa Sustainable Smart Town (Fujisawa SST)”, ett spännande Smart City-projektet som har planerats med Fujisawa City och elva andra partnerföretag.

Inför 100-årsjubileet av vårt grundande – år 2018 – har Panasonic som mål att bli nummer 1 i elektronikbranschen när det gäller innovationer för miljön. För Panasonics grundare Konosuke Matsushita var hållbarhetstänkandet väldigt viktigt och redan år 1918 utvecklade han de första produkterna av återvunnet material. Det var också han som var fast övertygad om att företag är en del av samhället och endast om ett företag betraktar sig självt på det sättet kommer det att bidra till samhället, dra lärdom av det och ta relevanta initiativ för framtiden.

Japans första smarta stad byggs i Fujisawa, cirka 50 kilometer väster om Tokyo, på en 19 hektar stor yta där en av Panasonics före detta fabriker tidigare fanns. Planen är att bygga 1 000 bostäder för cirka 3 000 människor och ett antal olika offentliga byggnader som självständigt producerar, sparar och hanterar sin energi på ett miljövänligt sätt. Som initiativtagare och viktig partner har Panasonic varit en drivande kraft bakom projektet med företagets egen firma PanaHome. Fujisawa City och följande partners är med i projektet:

- Accenture
- Orix Corporation
- Nihon Sekkei, Inc
- The Sumitomo Trust & Banking Co., Ltd
- Tokyo Gas Co., Ltd
- Mitsui Fudosan Co., Ltd.
- Mitsui Fudosan Residential Co., Ltd
- Mitsui & Co., Ltd.
- Dentsu Inc.
- Nippon Telegraph
- Telephone East Corporation

Hållbara lösningar för hela huset

Hela Panasonics utbud av resurssnåla apparater som t.ex. våra kvicksilverfria LED-lampor som för närvarande ger en minskning av elförbrukningen på upp till 87 procent kommer att utnyttjas i de 1 000 hushållen. Våra värmepumpssystem kommunicerar med golvvärmesystem för att åstadkomma en optimal temperatur. Den hållbara smarta stadens boende kommer också att kunna dra nytta av Panasonics toppmoderna system för att producera, spara och hantera energi. Husen som byggs här producerar själva all den energi de behöver med hjälp av solcellspaneler och bränslecellsystem.

Den energi som produceras lagras i effektiva laddningsbara litiumjonbatterier. På så sätt får man en garanterat kontinuerlig eltillförsel. Men det trevliga är att ingen behöver betala några elräkningar i den smarta staden. Ännu fler goda nyheter är att de boende kan hantera och förbättra sin egen energieffektivitet med hjälp av en Smart Energy Gateway (SEG). Den här portalen visar inte bara förbrukningen av gas, vatten och elektricitet, den visar också hur man kan spara på dem. Alla hushållsapparater är också sammankopplade via ett datasystem. TV- och dataskärmar fungerar som displayer och kontrollcenter.

Hållbara lösningar för affärer och samhället

Vind, ljus, värme, vatten - i den smarta staden används allt på ett så effektivt och miljövänligt sätt som möjligt. Därför används våra energilösningar inte bara i privatbostäder utan också i den smarta stadens offentliga byggnader och affärer. Med Fujisawa SST vill vi skapa ett ledande exempel för andra smarta städer. Det är mycket möjligt att Panasonic kommer att bygga upp städer i samma stil som Fujisawa SST i de regioner som förstördes av den japanska jordbävningen och tsunamin i mars 2011. Det är något som skulle passa det nya tänkesätt som allt mer breder ut sig i Japan. Man vill övergå från riskfylld elproduktion i kärnkraftverk till miljövänlig energiproduktion. Oberoende av detta arbetar Panasonic också på andra smarta stadsprojekt utanför Japan, bland annat "Sino-Singapore Tianjin Eco-City".

Öppnandet av Fujisawa SST kommer att ske i mars 2014 och planen är att den ska vara helt befolkad senast 2018.

Läs mer: http://panasonic.net/es/fujisawasst/

För mer information, vänligen kontakta:

Christer Ericsson
Environmental affairs
Panasonic Nordic
christer.ericsson@eu.panasonic.com

Panasonic Corporation är världsledande inom utveckling och tillverkning av elektroniska produkter för konsument- och företagsmarknad samt industri. Företaget som har sitt huvudkontor i Osaka i Japan, redovisade en sammanlagd nettoförsäljning på 7,85 biljoner yen (71,4 miljarder euro) för räkenskapsåret som slutade den 31 mars 2012. Företagets aktier är noterade på börserna i Tokyo, Osaka, Nagoya och New York (NYSE: PC).

Panasonic Nordic har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland, omsätter över 2 miljarder SEK per år och har ca 100 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, Hifi, kontorsprodukter, telekommunikation, värmepumpar, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter. För mer information om företaget och varumärket Panasonic besök vår hemsida www.panasonic.se

Taggar: